Metuljev ples: Razlika med redakcijama
(New page: == '''Metuljev ples (meščanska drama)''' == krstna uprizoritev: 13. decembra 1996 v SNG Drami 2 dejanji, 6 oseb prostor in čas: drama se dogaja danes, v stari podeželski vili; vse s...) |
Brez povzetka urejanja |
||
Vrstica 1: | Vrstica 1: | ||
'''Metuljev ples (meščanska drama)''' | |||
*krstna uprizoritev: 13. decembra 1996 v SNG Drami | |||
*2 dejanji, 6 oseb | |||
*prostor in čas: drama se dogaja danes, v stari podeželski vili; vse se zgodi v enem večeru | |||
*osebe: 3 sestre (Adela – Ada (38 let, kirurginja), Ana (38 let, trenutno brezposelna novinarka) in Agata (50 let, učiteljica)), oče sester Ante (75 let), Lena (15 let, gimnazijka, Adelina in Davidova hči), David (49 let, Adelin mož, policist) | |||
*nominacija za Grumovo nagrado | |||
'''Vsebina''' | |||
Drama razkriva poglavitne probleme sodobne družine, med katerimi je v ospredju pomanjkanje komunikacije, ki vodi v nezadovoljstvo in celo v samomor. Predstavi se nam družina, ki jo sestavljajo tri sestre Ana, Adela (dvojčici) in Agata, njihov oče Ante, Adelina hči Lena in Adelin skoraj bivši mož David. Iz pogovorov izvemo, da je babica pred nekaj leti storila samomor – in to prav na dan obletnice poroke. Ta dan je nocoj, vse tri sestre pa so spet doma. Med pogovori se kaže njihovo nezadovoljstvo, ki ga eksplicitno ponazori Adela, ki pravi, da ima vsaka svoj kamenček in da bi se pri njih moralo imenovati Pri treh šepavkah. Agata je osamljena učiteljica, ki je pred leti izgubila moža. Otrok nista imela. Zdaj se je odločila, da bo vzela v rejo nekega dečka, kar pa sestrama, zlasti Adeli, ni všeč, saj nočeta, da bi se dom spremenil. Adelina težava je mož David, ki jo neprestano vara in ga je zato s hčerjo vred zapustila in se vrnila domov. Kasneje izvemo, da je David sprva hodil z Ano, a ga je ta zavrgla in se je nato poročil z Adelo, ki je nikoli ni imel resnično rad – bila je nadomestek za Ano. Adela si obupno želi, da se doma ne bi nič spremenilo (želi si stanje pred svojo poroko); ves čas pa tudi nadzira druge člane družine, zlasti očeta, ki se rad izgubi. Ana je pravo nasprotje svoje zagrenjene sestre. Je brezskrbna in plava v oblakih. Zdi se, da je narava med njima porazdelila lastnosti tako, da je vsako obdarila s tistimi, za katere je potem sestra dvojčica prikrajšana. Anina težava je, da se ne more ustaliti. Ves čas hlepi po nečem, kar še sama ne ve, kaj je. Ana hitro privabi ljudi, a jih potem ne zna obdržati. Je zelo dinamična in neprestano v gibanju. Sestri ji očitata pohotnost. Še vedno živi kot dekle, nasproti nje pa zato Adela s svojo resnostjo deluje prav stara, kar ji tudi očita hči Lena. Zdi se, da Lena krivi za razpad družine svojo mater. Očita ji, da se obnaša kot stara baba. V nasprotju s tem pa svojo teto Ano občuduje in jo ima rada. Zato se Adela boji, da bi ji Ana prevzela hčer. Oče Ante je nesrečna podoba vdovca, ki je po ženini smrti postal rahlo čudaški. Tolažbo išče v hčerah in se pogovarja z golobi, ki jih krmi s kamenčki. Pogosto se mu zdi, da je žena še živa. O njeni smrti se odkrito ne pogovarjajo. Zdi se, da se vsi čutijo krive. Oče pravi, da ji ni znal prav pokazati ljubezni in da sta po odhodu hčera ostala vsak zase kot dve osamljeni trdnjavi. Že skoraj bivši družinski član David je podoba moškega, ki je kot nadomestilo za izgubljeno ljubezen poročil njeno sestro dvojčico. Ana pravi, da vsi vedo, koga je imel rad in koga je poročil. Iz tega veje cinizem, ki ga Ana premore v polni meri in je zato pokazatelj, da se kljub lahkotnosti, brezskrbnosti v njej skriva oseba, ki je nezadovoljna in hlepi po nečem višjem. Adela meni, da je to otrok, Ana pa išče tolažbo v kokainu. Napetost v družini se stopnjuje, ko Lena vzame Anin kokain in ravno, ko se teta nanjo jezi, pozvoni. Prišel je močno vinjen David, ki namerava kar z revolverjem prepričati Adelo, da se z Leno vrneta domov. Vendar pa se ne more upreti skušnjavi, da ne bi nagovarjal Ano v ljubezensko igro. Toda zdi se, da je tokrat to preveč celo za Ano, ki sicer Adeli priznavava, da spi z Davidom. Prepir se stopnjuje, zberejo se vsi družinski člani in šele, ko se Lena, ki je med prepirom v stiski vzela še več Aninega kokaina, zgrudi, se pozornost preusmeri nanjo. David se iz zapuščenega moža in razočaranega ljubimca spremeni v očeta, ki v navalu skrbi in jeze ubije povzročiteljico nesreče Ano. Vendar pa se ne zaveda, da je s tem zapravil še zadnjo možnost, da bi se Adela z Leno kdaj vrnila k njemu. Z ubojem sestre dvojčice je ubil tudi del nje. Zgodba se razplete le delno odprto. Ne vemo, kaj se v bolnišnici zgodi z Leno – preživi ali ne? Ne vemo, kaj se zgodi z Davidom in kaj vse to pomeni za Adelo. Vemo le, da za Anteja in Agato življenje teče dalje, saj se na vratih pojavi deček, ki ga je vzela v rejo. | |||
'''Jezik''' | |||
V drami se pojavljajo različne jezikovne zvrsti in – kot je omenila Tatjana Stanič v svojem prispevku ob objavi drame v gledališkem listu – bi lahko rekli, da gre v drami za ples jezikovnih zvrsti. Že naslov in podnaslov kažeta jezikovno dvojnost: poetičnemu, metaforičnemu naslovu (Metuljev ples) sledi podnaslov (meščanska igra), ki nas prenese na realistična tla sodobnega sveta. Gre za prepletanje visoke, ritmizirane in pogosto tudi rimane govorice ter vsakdanjega, pogovornega in pogosto celo vulgarnega jezika. Osnova, tj. govorna podlaga, vseh oseb je t. i. splošni pogovorni jezik. Jezik pa je tudi pokazatelj karakternih lastnosti oseb. Tako nam Anina patetična govorica, ki deluje privzdignjeno in odmaknjeno, kaže njeno obrambo, Adelina govorna eksaktnost, zbranost pa je sredstvo ironije. Ante v redkih trenutkih jasne zavesti uporablja moralistični slog govorjenja, ko postaja zmeden, se niža tudi njegov jezik; pogosto pa se jezikovno z uporabo slengizmov približa govoru Lene in Ane. Agatino moralno poslanstvo vpliva tudi na izbor jezikovnih sredstev; David pa kot primer moškega šovinizma govori le s kratkimi in enostavnimi enopomenskimi stavki nizkega jezikovnega standarda. Lena kot pripadnica najstniške generacije uporablja seveda sleng, ki pa je malo prilagojen govornemu položaju z odraslimi. | |||
'''Povzemalna misel''' | |||
Meščanska drama Metuljev ples je prikaz, kaj storita bolečina in groza neizgovorjenega, odrinjenega in nepredelanega v družini. Zgodi se samomor, ki pusti močne posledice prizadetim družinskim članom, pojavi pa se tudi nezadovoljstvo s samim seboj in svojim življenjem, ki ga poskušajo sestre (in tudi oče) reševati vsaka na svoj način. Drama se ne konča pomirljivo, ampak se čustvena napetost stopnjuje do konca. Naslov Metuljev ples moramo razumeti metaforično. Lahko bi rekli, da predstavlja neko lahkotnost, brezskrbnost, svobodo in srečo, ki je v tej družini ni. Oče dosledno kliče hčere in vnukinjo metuljček, a že same se zavedajo, da so metulji brez kril. Ana tudi pove, da si želi biti kot metulj. Pravi, da hoče sanjati, se ljubiti, prepevati in plesati dneve in noči … kot metulj. A se zaveda, da tega ne bo dosegla, naj se še tako trudi. Vseh spon se ne bo rešila. Didaskalije napovedujejo, da se bo pri uprizoritvi igrala v ozadju glasba Metuljev ples. |
Redakcija: 10:21, 16. marec 2007
Metuljev ples (meščanska drama)
- krstna uprizoritev: 13. decembra 1996 v SNG Drami
- 2 dejanji, 6 oseb
- prostor in čas: drama se dogaja danes, v stari podeželski vili; vse se zgodi v enem večeru
- osebe: 3 sestre (Adela – Ada (38 let, kirurginja), Ana (38 let, trenutno brezposelna novinarka) in Agata (50 let, učiteljica)), oče sester Ante (75 let), Lena (15 let, gimnazijka, Adelina in Davidova hči), David (49 let, Adelin mož, policist)
- nominacija za Grumovo nagrado
Vsebina
Drama razkriva poglavitne probleme sodobne družine, med katerimi je v ospredju pomanjkanje komunikacije, ki vodi v nezadovoljstvo in celo v samomor. Predstavi se nam družina, ki jo sestavljajo tri sestre Ana, Adela (dvojčici) in Agata, njihov oče Ante, Adelina hči Lena in Adelin skoraj bivši mož David. Iz pogovorov izvemo, da je babica pred nekaj leti storila samomor – in to prav na dan obletnice poroke. Ta dan je nocoj, vse tri sestre pa so spet doma. Med pogovori se kaže njihovo nezadovoljstvo, ki ga eksplicitno ponazori Adela, ki pravi, da ima vsaka svoj kamenček in da bi se pri njih moralo imenovati Pri treh šepavkah. Agata je osamljena učiteljica, ki je pred leti izgubila moža. Otrok nista imela. Zdaj se je odločila, da bo vzela v rejo nekega dečka, kar pa sestrama, zlasti Adeli, ni všeč, saj nočeta, da bi se dom spremenil. Adelina težava je mož David, ki jo neprestano vara in ga je zato s hčerjo vred zapustila in se vrnila domov. Kasneje izvemo, da je David sprva hodil z Ano, a ga je ta zavrgla in se je nato poročil z Adelo, ki je nikoli ni imel resnično rad – bila je nadomestek za Ano. Adela si obupno želi, da se doma ne bi nič spremenilo (želi si stanje pred svojo poroko); ves čas pa tudi nadzira druge člane družine, zlasti očeta, ki se rad izgubi. Ana je pravo nasprotje svoje zagrenjene sestre. Je brezskrbna in plava v oblakih. Zdi se, da je narava med njima porazdelila lastnosti tako, da je vsako obdarila s tistimi, za katere je potem sestra dvojčica prikrajšana. Anina težava je, da se ne more ustaliti. Ves čas hlepi po nečem, kar še sama ne ve, kaj je. Ana hitro privabi ljudi, a jih potem ne zna obdržati. Je zelo dinamična in neprestano v gibanju. Sestri ji očitata pohotnost. Še vedno živi kot dekle, nasproti nje pa zato Adela s svojo resnostjo deluje prav stara, kar ji tudi očita hči Lena. Zdi se, da Lena krivi za razpad družine svojo mater. Očita ji, da se obnaša kot stara baba. V nasprotju s tem pa svojo teto Ano občuduje in jo ima rada. Zato se Adela boji, da bi ji Ana prevzela hčer. Oče Ante je nesrečna podoba vdovca, ki je po ženini smrti postal rahlo čudaški. Tolažbo išče v hčerah in se pogovarja z golobi, ki jih krmi s kamenčki. Pogosto se mu zdi, da je žena še živa. O njeni smrti se odkrito ne pogovarjajo. Zdi se, da se vsi čutijo krive. Oče pravi, da ji ni znal prav pokazati ljubezni in da sta po odhodu hčera ostala vsak zase kot dve osamljeni trdnjavi. Že skoraj bivši družinski član David je podoba moškega, ki je kot nadomestilo za izgubljeno ljubezen poročil njeno sestro dvojčico. Ana pravi, da vsi vedo, koga je imel rad in koga je poročil. Iz tega veje cinizem, ki ga Ana premore v polni meri in je zato pokazatelj, da se kljub lahkotnosti, brezskrbnosti v njej skriva oseba, ki je nezadovoljna in hlepi po nečem višjem. Adela meni, da je to otrok, Ana pa išče tolažbo v kokainu. Napetost v družini se stopnjuje, ko Lena vzame Anin kokain in ravno, ko se teta nanjo jezi, pozvoni. Prišel je močno vinjen David, ki namerava kar z revolverjem prepričati Adelo, da se z Leno vrneta domov. Vendar pa se ne more upreti skušnjavi, da ne bi nagovarjal Ano v ljubezensko igro. Toda zdi se, da je tokrat to preveč celo za Ano, ki sicer Adeli priznavava, da spi z Davidom. Prepir se stopnjuje, zberejo se vsi družinski člani in šele, ko se Lena, ki je med prepirom v stiski vzela še več Aninega kokaina, zgrudi, se pozornost preusmeri nanjo. David se iz zapuščenega moža in razočaranega ljubimca spremeni v očeta, ki v navalu skrbi in jeze ubije povzročiteljico nesreče Ano. Vendar pa se ne zaveda, da je s tem zapravil še zadnjo možnost, da bi se Adela z Leno kdaj vrnila k njemu. Z ubojem sestre dvojčice je ubil tudi del nje. Zgodba se razplete le delno odprto. Ne vemo, kaj se v bolnišnici zgodi z Leno – preživi ali ne? Ne vemo, kaj se zgodi z Davidom in kaj vse to pomeni za Adelo. Vemo le, da za Anteja in Agato življenje teče dalje, saj se na vratih pojavi deček, ki ga je vzela v rejo.
Jezik
V drami se pojavljajo različne jezikovne zvrsti in – kot je omenila Tatjana Stanič v svojem prispevku ob objavi drame v gledališkem listu – bi lahko rekli, da gre v drami za ples jezikovnih zvrsti. Že naslov in podnaslov kažeta jezikovno dvojnost: poetičnemu, metaforičnemu naslovu (Metuljev ples) sledi podnaslov (meščanska igra), ki nas prenese na realistična tla sodobnega sveta. Gre za prepletanje visoke, ritmizirane in pogosto tudi rimane govorice ter vsakdanjega, pogovornega in pogosto celo vulgarnega jezika. Osnova, tj. govorna podlaga, vseh oseb je t. i. splošni pogovorni jezik. Jezik pa je tudi pokazatelj karakternih lastnosti oseb. Tako nam Anina patetična govorica, ki deluje privzdignjeno in odmaknjeno, kaže njeno obrambo, Adelina govorna eksaktnost, zbranost pa je sredstvo ironije. Ante v redkih trenutkih jasne zavesti uporablja moralistični slog govorjenja, ko postaja zmeden, se niža tudi njegov jezik; pogosto pa se jezikovno z uporabo slengizmov približa govoru Lene in Ane. Agatino moralno poslanstvo vpliva tudi na izbor jezikovnih sredstev; David pa kot primer moškega šovinizma govori le s kratkimi in enostavnimi enopomenskimi stavki nizkega jezikovnega standarda. Lena kot pripadnica najstniške generacije uporablja seveda sleng, ki pa je malo prilagojen govornemu položaju z odraslimi.
Povzemalna misel
Meščanska drama Metuljev ples je prikaz, kaj storita bolečina in groza neizgovorjenega, odrinjenega in nepredelanega v družini. Zgodi se samomor, ki pusti močne posledice prizadetim družinskim članom, pojavi pa se tudi nezadovoljstvo s samim seboj in svojim življenjem, ki ga poskušajo sestre (in tudi oče) reševati vsaka na svoj način. Drama se ne konča pomirljivo, ampak se čustvena napetost stopnjuje do konca. Naslov Metuljev ples moramo razumeti metaforično. Lahko bi rekli, da predstavlja neko lahkotnost, brezskrbnost, svobodo in srečo, ki je v tej družini ni. Oče dosledno kliče hčere in vnukinjo metuljček, a že same se zavedajo, da so metulji brez kril. Ana tudi pove, da si želi biti kot metulj. Pravi, da hoče sanjati, se ljubiti, prepevati in plesati dneve in noči … kot metulj. A se zaveda, da tega ne bo dosegla, naj se še tako trudi. Vseh spon se ne bo rešila. Didaskalije napovedujejo, da se bo pri uprizoritvi igrala v ozadju glasba Metuljev ples.