AEIOU: Razlika med redakcijama
Vrstica 7: | Vrstica 7: | ||
AEIOU GLEDALIŠČE so l. 2009 ustanovile: [[Katja Kähkönen]], lutkovna režiserka, Mateja Ocepek, kiparka in likovna pedagoginja, ter [[Katja Povše]], lutkovna animatorka in igralka, v sodelovanju z drugimi ustvarjalci ter psihologinjo. V Sloveniji AEIOU redno sodeluje z Anžetom Virantom in Rado Kikelj Drašler, na Finskem pa z Minnamario Koistinen. Pri produkciji predstav pa sodeluje z različnimi umetniki, skladatelji, koreografi, dramaturgi … | AEIOU GLEDALIŠČE so l. 2009 ustanovile: [[Katja Kähkönen]], lutkovna režiserka, Mateja Ocepek, kiparka in likovna pedagoginja, ter [[Katja Povše]], lutkovna animatorka in igralka, v sodelovanju z drugimi ustvarjalci ter psihologinjo. V Sloveniji AEIOU redno sodeluje z Anžetom Virantom in Rado Kikelj Drašler, na Finskem pa z Minnamario Koistinen. Pri produkciji predstav pa sodeluje z različnimi umetniki, skladatelji, koreografi, dramaturgi … | ||
Gledališče v Sloveniji sodeluje s Hišo otrok in umetnosti (www.hisaotrok.si), MSUM-jem (www.mg-lj.si) ter Plesnim teatrom Ljubljana. Na Finskem sodeluje z otroško kulturno zvezo Verso www.versoverkko.fi. AEIOU gledališče je član Ustanove lutkovnih ustvarjalcev Slovenije in Assitej Finland, Katja Kähkönen pa je članica The Board of Unima Finland ter Puppet Centre Poiju. | |||
Kako je nastalo AEIOU gledališče za dojenčke in malčke | |||
Katja Kähkönen si je že zelo dolgo želela ustvariti predstavo za dojenčke in malčke, vendar si je ni upala, ker ni imela svojih. Pravi čas za to je napočil, ko je leta 2008 zanosila. K sodelovanju je povabila še Matejo Ocepek in Katjo Povše, ki sta bili nad idejo tako zelo navdušeni, da sta na naslednji sestanek obe prišli noseči. Tri mlade mamice so tako obkrožene z dojenčki načrtovale, preizkušale in ustvarjale prvo predstavo AEIOU Gledališča. Tako so leta 2009 na svet prijokale tri punčke, leto kasneje pa še prva predstava – Glava dol - noge gor! Ko se je Katja Kähkönen konec leta 2012 preselila nazaj na Finsko, je gledališče AEIOU dobilo tudi Finsko izpostavo. | |||
Rajši kot pedagoške AEIOU ustvarja umetniške produkcije, čeprav se vse predstave vrtijo okoli tematike odkrivanja in učenja novih stvari ter izkušenj, saj je to nekaj, kar najmlajši neprestano počnejo – odkrivajo svet in sami sebe. | |||
Predstave gledališča so interaktivne komedije. Že samo ime gledališča, torej AEIOU, je v tem stilu – ko ga starši izgovorijo dobijo smešen izraz na obrazu, vsak vokal spremeni njihovo grimaso | |||
Komedija AEIOUja je igrivo absurdna, saj za dojenčke absurdizem ni absurden, ni pomembno, kaj je narobe in kaj prav, sanje in resničnost sta povezani in resnični (dojenčke lahko pojmujemo kot nadrealiste). Bolj kot analitičnost so za njih pomembni impulzi – atmosfera, barve, oblike, gibanje, ritem in zvoki. Tako AEIOU presega polje tradicionalnega gledališča in vstopa v polje vizualnega in fizičnega teatra, ki se širi v vizualne umetnosti, glasbo, ples in literaturo. Preproste zgodbe, ki vedno temeljijo na eni temi (rojstni dan, vsakdanje rutine, nasprotja, človeško telo), z absurdnim pristopom približa najmlajšim gledalcem. | |||
AEIOU preko odzivov najmlajših gledalcev svoje znanje nadgrajuje, razvija ter ga deli z drugimi ustvarjalci na področju vizualnih in scenskih umetnosti, literature in glasbe. Velike (institucionalne) skupine pogosto zgolj ponavljajo stvari, za katere vedo, da delujejo pri najmlajših (predstave z uporabo peres, vodnih kapljic ali svilenih šalov), vendar pri tem zgrešijo najpomembnejše – za dojenčke je vse novo. Tako veliko gledaliških skupin uporablja zgolj pastelne barve (nekaj, česar smo vajeni od večine proizvajalcev igrač), čeprav jih dojenčki sploh ne zaznajo, rajši imajo žive barve in razpoznavne oblike, predvsem pa geometrične črno-bele slike, za katere odrasli pogosto mislijo, da za dojenčke niso primerne. | |||
AEIOU je tako primer medkulturnega sodelovanja z neprestanimi rezultati – uvedbo vedno novih praks umetnosti za dojenčke. V zadnjih letih smo prišli do enega bistvenih spoznanj – pri istih predstavah se dojenčki odzivajo enako tako na Finskem kot v Sloveniji, odrasli pa se odzivajo zelo drugače (smejijo se na različnih mestih v predstavi, slovenski starši so bolj odprti do njihovega sodelovanja tekom predstave …). Tako lahko rečemo, da je lahko umetnost za najmlajše univerzalna. | |||
==Produkcija== | |||
AEIOU gledališče za dojenčke in malčke je začelo delovati s prvo predstavo ''Glava dol noge gor!,'' premierno uprizorjeno novembra 2010. Predstava ''Glava dol-noge gor!'' je nastajala v domačih dnevnih sobah, s plazečimi hčerkami naokoli, med previjanjem, hranjenjem, uspavanjem, kot raziskovalni empirični gledališki projekt. Predstava ''Glava dol – noge gor''! je doživela odličen odziv pri publiki in AEIOU gledališče za dojenčke in malčke je kot noviteta v Sloveniji polno zaživelo. Novembra 2012 je bila premiera druge predstave z naslovom ''Ti in jaz.'' AEIOU predstavi si je do sedaj na vsaj 500 ponovitvah ogledalo okoli 24000 gledalcev. AEIOU gledališče je z njima gostovalo po kulturnih domovih in vrtcih po Sloveniji ter sodelovalo na domačih in tujih festivalih: mednarodnem festivalu gledališč za otroke BRAVO! 2012 Helsinki, Finska, na Bienalu Ustanove lutkovnih ustvarjalcev, Maribor 2011 in 2013, na ljubljanskem festivalu kulturno-umetnostne vzgoje Bobri, Ljubljana 2011, 2012 in 2014. | |||
V AEIOU gledališču nastajajo predstave vizualnega in fizičnega gledališča ter gledališča predmetov, v katerih se prepletajo gledališke z ostalimi umetniškimi zvrstmi. V svojih produkcijah AEIOU skrbi za usklajenost vsebine, zvočne in likovne podobe, hkrati pa tudi za prilagojenost psihološki in fizični stopnji razvoja najmlajših. Zavedajo se, da medsebojna povezanost različnih umetniških zvrsti pripomore k celovitemu prvemu stiku malčkov s svetom umetnosti in gledališča. Predstavi ''Glava dol – noge gor!'' ter ''Ti in jaz'' sta interaktivni.
Oblikovani sta kot vmesna stopnja med gledališčem in otroško igro. Otroke spodbujata k
raziskovanju in samostojnemu izražanju ter jih opogumljata, da razvijajo domišljijo. Vsebinsko se predstavi dotikata stvari, ki so najmlajšim blizu. Naj bo to običajen dan, ki ga preživijo s cirkuško družino, ali pa načrtovanje rojstnodnevne zabave. Zgodba je preprosta in temelji na stvareh, pri katerih sta vzrok in posledica vidna. Predstavi sta živobarvni komediji: igrišče glasbe, zvokov, besed, likovnega izraza, fizičnih in čustvenih dražljajev. Burita otroško domišljijo in zabavata tudi starejše. | |||
==Predstave== | ==Predstave== |
Redakcija: 14:23, 23. april 2015
Predstavitev
A E I O U GLEDALIŠČE ZA DOJENČKE IN MALČKE je gledališki projekt za dojenčke med 3.-12. mesecem in malčke med 1. in 3. letom ter njihove skrbnike (starše, stare starše, tete, strice,..) Neodvisna umetniška skupina deluje od leta 2009 ter ustvarja na področju vizualnega in fizičnega gledališča ter gledališča predmetov.
AEIOU GLEDALIŠČE so l. 2009 ustanovile: Katja Kähkönen, lutkovna režiserka, Mateja Ocepek, kiparka in likovna pedagoginja, ter Katja Povše, lutkovna animatorka in igralka, v sodelovanju z drugimi ustvarjalci ter psihologinjo. V Sloveniji AEIOU redno sodeluje z Anžetom Virantom in Rado Kikelj Drašler, na Finskem pa z Minnamario Koistinen. Pri produkciji predstav pa sodeluje z različnimi umetniki, skladatelji, koreografi, dramaturgi …
Gledališče v Sloveniji sodeluje s Hišo otrok in umetnosti (www.hisaotrok.si), MSUM-jem (www.mg-lj.si) ter Plesnim teatrom Ljubljana. Na Finskem sodeluje z otroško kulturno zvezo Verso www.versoverkko.fi. AEIOU gledališče je član Ustanove lutkovnih ustvarjalcev Slovenije in Assitej Finland, Katja Kähkönen pa je članica The Board of Unima Finland ter Puppet Centre Poiju.
Kako je nastalo AEIOU gledališče za dojenčke in malčke
Katja Kähkönen si je že zelo dolgo želela ustvariti predstavo za dojenčke in malčke, vendar si je ni upala, ker ni imela svojih. Pravi čas za to je napočil, ko je leta 2008 zanosila. K sodelovanju je povabila še Matejo Ocepek in Katjo Povše, ki sta bili nad idejo tako zelo navdušeni, da sta na naslednji sestanek obe prišli noseči. Tri mlade mamice so tako obkrožene z dojenčki načrtovale, preizkušale in ustvarjale prvo predstavo AEIOU Gledališča. Tako so leta 2009 na svet prijokale tri punčke, leto kasneje pa še prva predstava – Glava dol - noge gor! Ko se je Katja Kähkönen konec leta 2012 preselila nazaj na Finsko, je gledališče AEIOU dobilo tudi Finsko izpostavo.
Rajši kot pedagoške AEIOU ustvarja umetniške produkcije, čeprav se vse predstave vrtijo okoli tematike odkrivanja in učenja novih stvari ter izkušenj, saj je to nekaj, kar najmlajši neprestano počnejo – odkrivajo svet in sami sebe. Predstave gledališča so interaktivne komedije. Že samo ime gledališča, torej AEIOU, je v tem stilu – ko ga starši izgovorijo dobijo smešen izraz na obrazu, vsak vokal spremeni njihovo grimaso
Komedija AEIOUja je igrivo absurdna, saj za dojenčke absurdizem ni absurden, ni pomembno, kaj je narobe in kaj prav, sanje in resničnost sta povezani in resnični (dojenčke lahko pojmujemo kot nadrealiste). Bolj kot analitičnost so za njih pomembni impulzi – atmosfera, barve, oblike, gibanje, ritem in zvoki. Tako AEIOU presega polje tradicionalnega gledališča in vstopa v polje vizualnega in fizičnega teatra, ki se širi v vizualne umetnosti, glasbo, ples in literaturo. Preproste zgodbe, ki vedno temeljijo na eni temi (rojstni dan, vsakdanje rutine, nasprotja, človeško telo), z absurdnim pristopom približa najmlajšim gledalcem.
AEIOU preko odzivov najmlajših gledalcev svoje znanje nadgrajuje, razvija ter ga deli z drugimi ustvarjalci na področju vizualnih in scenskih umetnosti, literature in glasbe. Velike (institucionalne) skupine pogosto zgolj ponavljajo stvari, za katere vedo, da delujejo pri najmlajših (predstave z uporabo peres, vodnih kapljic ali svilenih šalov), vendar pri tem zgrešijo najpomembnejše – za dojenčke je vse novo. Tako veliko gledaliških skupin uporablja zgolj pastelne barve (nekaj, česar smo vajeni od večine proizvajalcev igrač), čeprav jih dojenčki sploh ne zaznajo, rajši imajo žive barve in razpoznavne oblike, predvsem pa geometrične črno-bele slike, za katere odrasli pogosto mislijo, da za dojenčke niso primerne.
AEIOU je tako primer medkulturnega sodelovanja z neprestanimi rezultati – uvedbo vedno novih praks umetnosti za dojenčke. V zadnjih letih smo prišli do enega bistvenih spoznanj – pri istih predstavah se dojenčki odzivajo enako tako na Finskem kot v Sloveniji, odrasli pa se odzivajo zelo drugače (smejijo se na različnih mestih v predstavi, slovenski starši so bolj odprti do njihovega sodelovanja tekom predstave …). Tako lahko rečemo, da je lahko umetnost za najmlajše univerzalna.
Produkcija
AEIOU gledališče za dojenčke in malčke je začelo delovati s prvo predstavo Glava dol noge gor!, premierno uprizorjeno novembra 2010. Predstava Glava dol-noge gor! je nastajala v domačih dnevnih sobah, s plazečimi hčerkami naokoli, med previjanjem, hranjenjem, uspavanjem, kot raziskovalni empirični gledališki projekt. Predstava Glava dol – noge gor! je doživela odličen odziv pri publiki in AEIOU gledališče za dojenčke in malčke je kot noviteta v Sloveniji polno zaživelo. Novembra 2012 je bila premiera druge predstave z naslovom Ti in jaz. AEIOU predstavi si je do sedaj na vsaj 500 ponovitvah ogledalo okoli 24000 gledalcev. AEIOU gledališče je z njima gostovalo po kulturnih domovih in vrtcih po Sloveniji ter sodelovalo na domačih in tujih festivalih: mednarodnem festivalu gledališč za otroke BRAVO! 2012 Helsinki, Finska, na Bienalu Ustanove lutkovnih ustvarjalcev, Maribor 2011 in 2013, na ljubljanskem festivalu kulturno-umetnostne vzgoje Bobri, Ljubljana 2011, 2012 in 2014.
V AEIOU gledališču nastajajo predstave vizualnega in fizičnega gledališča ter gledališča predmetov, v katerih se prepletajo gledališke z ostalimi umetniškimi zvrstmi. V svojih produkcijah AEIOU skrbi za usklajenost vsebine, zvočne in likovne podobe, hkrati pa tudi za prilagojenost psihološki in fizični stopnji razvoja najmlajših. Zavedajo se, da medsebojna povezanost različnih umetniških zvrsti pripomore k celovitemu prvemu stiku malčkov s svetom umetnosti in gledališča. Predstavi Glava dol – noge gor! ter Ti in jaz sta interaktivni.
Oblikovani sta kot vmesna stopnja med gledališčem in otroško igro. Otroke spodbujata k
raziskovanju in samostojnemu izražanju ter jih opogumljata, da razvijajo domišljijo. Vsebinsko se predstavi dotikata stvari, ki so najmlajšim blizu. Naj bo to običajen dan, ki ga preživijo s cirkuško družino, ali pa načrtovanje rojstnodnevne zabave. Zgodba je preprosta in temelji na stvareh, pri katerih sta vzrok in posledica vidna. Predstavi sta živobarvni komediji: igrišče glasbe, zvokov, besed, likovnega izraza, fizičnih in čustvenih dražljajev. Burita otroško domišljijo in zabavata tudi starejše.
Predstave
Tema predstave je en dan iz perspektive dojenčka, malčka in njihovih skrbnikov; zgodba o njihovem razburljivem vsakdanu in vsakdanjih rutinah. Dan je predstavljen realistično, pa tudi fantazijsko in včasih sanjsko. Od jutra, ko se zbudimo, se igramo in z obrazom izračamo različna čustvena stanja, preko poldneva, ko jemo in spoznavamo nove okuse, popoldneva, ko se odpravimo na sprehod, srečujemo različne živali, stroje, poslušamo zvoke zunanjega sveta, do večera, ko potonemo v sanjski svet. Vmes pa kakanje, lulanje, previjanje, umivanje in hranjenje.
Preprosto, prepoznavno in vsakdanje prikazano z gledališkimo lutkovnimi sredstvi, ki otroka vzpodbujajo zvočno, gibalno in ustvarjalno.
Igralci in občinstvo so v skupnem, nerazdeljenem prostoru. Igra se odvija pred in med njimi. Prostor je varno zavetje, ograjeno igrišče in zabavišče, ki ga otroci s pomočjo skrbnikov lahko »svobodno« raziskujejo.
Med predstavo bo poskrbljeno tudi za osnovne potrebe dojenčkov in malčkov. Omogočeno bo dojenje, previjalna podloga ter grelnik za otroško hrano.
DOJENČKI OD 3-12 MESECEV IN NJIHOVIH SKRBNIKI Med predstavo sedi dojenček v skrbnikovem naročju. Tematika predstave se prenese k dojenčku preko njegovega skrbnika; skrbnik z dojenčkom komunicira, mu predstavlja stvari in daje gibalne vzpodbude po navodilih igralcev. Dojenčki niso le pasivni gledalci. Nezanemarljiv je tudi pomen ljubezni, objemov, komunikacije in odzivanja na dojenčka. Pozornost pomaga dojenčku občutiti varnost in vzpostavi varno zavetje, ki mu pomaga na poti k samostojnemu raziskovanju sveta.
MALČKI OD 13 DO 36 MESECEV S SKRBNIKI ALI VRTČEVSKE SKUPINE Malčki se razvijajo zelo hitro. Vsak dan pridobivajo nove fizične, spoznavne in čustvene spretnosti. Strukturirane aktivnosti so odlična priložnost, da malčkom predstavimo nove ideje. Predstava ponuja otrokom doživljanje z vsemi čutili: videti, slišati, dotakniti se in poiskusiti. Prostor omogoča svobodno raziskovanje, je varen pristan. Predstava opogumlja malčke, da uporabijo svojo domišljijo. Poudarek je na stvareh, ki so vidne in se jih lahko dotakneš, na »tukaj in zdaj« in v katerih sta »vzrok in posledica« vidna. Vsakdanje življenje je za malčka prava pustolovščina.
Projekt je namenjen tudi staršem, ki bodo interaktivne igre s svojim otrokom lahko uporabljali doma. Raziskave kažejo, da je izpostavljanje dojenčka in malčka širokemu spektru najrazličnejših novih izkušenj, ki vključujejo njihove čute (dotik, okus, vonj, sluh in vid), najboljše kar lahko starši naredijo za stimulacijo razvoja otrokovih možganov.