Kim Komljanec

Kim Komljanec, pisateljica dramskih tekstov, režiserka, igralka

Življenjepis

Kim Komljanec je vsestranska gledališka ustvarjalka, slovenski javnosti najbolj znana kot dramatičarka, deluje pa tudi kot režiserka, dramaturginja, gledališka pedagoginja in lektorica.

Rodila se je 22. 2. 1978 v Ljubljani. Po končanem šolanje na Gimnaziji Bežigrad (1996) je študij nadaljevala na Filozofski fakulteti (francoščina in slovenščina), čeprav se je večkrat prijavila na sprejemne izpite za igralko in režiserko na AGRFT, kjer so jo zavrnili. Leta 1995 je ustanovila in začela voditi skupino BUBE v okviru KUD-a France Prešeren, za katero je pisala tekste, režirala in igrala. Poleti 2006 je ustanovila zavod za kulturne dejavnosti – Zavod Zofka. Dve sezoni (januar 2004–september 2006) je bila v SLG Celje zaposlena kot lektorica.

Delovne izkušnje si je nabirala na različnih področjih: bila je lektorica različnih predstav, pisala je besedila za stripe na najstniški strani dnevnika Večer (oktober 2005–oktober 2006), je avtorica songov v otroških lutkovnih predstavah gledališč Fru fru in Balinkugla, igrala je v mladinski skupini KUD-a France Prešeren, v radijskih igrah na Radio Sloveniji, sodelovala je pri sinhronizaciji risank na TV Sloveniji, delala je kot selektorica na območnem Linhartovem srečanju otroških gledaliških skupin (SLKD, marec 1999) ter selektorica predstav, ki se potegujejo za Linhartovo priznanje (za osrednjo Slovenijo, JSKD, januar–april 2007), sodelovala je tudi kot asistentka režije pri M. Koležnik (Histerija, premiera v sezoni1999/2000) in Z. Šedlbauerju (Spomin vode, premiera novembra 2000) v Mestnem gledališču ljubljanskem itd. Največ izkušenj pa je pridobila na številnih seminarjih in delavnicah, ki se jih je udeleževala, vodila pa jih je tudi sama. Julija in avgusta 2004 je bila povabljena na mednarodno rezidenco za perspektivne mlade dramatike gledališča Royal Court v London.

Kim je magistrirala iz pisanja dramatike na Univerzi v Exetru v Veliki Britaniji (2009), kjer je kasneje vodila podružnico ene največjih britanskih gledaliških šol za otroke in mladino (Theatretrain). Zadnja leta sočasno deluje na gledališkem področju v obeh državah: Veliki Britaniji in domovini, sodeluje z repertoarnimi gledališči na Otoku in doma, piše dramatiko v slovenščini in angleščini ter se dodatno izobražuje na področju pisanja dramatike ter libretov za muzikal. Januarja 2011 je Kim s svojim ustvarjanjem prvič posegla čez lužo: njeno besedilo Madež (Wash My Sin Away) je bilo krstno uprizorjeno v Minnesoti (ZDA). Za september 2011 pa Kim po lastnem libretu pripravlja premiero glasbene predstave v domovini.

Delavnice in seminarji, ki se jih je udeležila:

  • tečaj pisanja libretta za musical Mercury Musical Developments Book Music and Lyrics (Actor's centre, London, Velika Britanija, od februarja 2010 –)
  • tečaj pisanja dramatike Writer's Forum (Theatre Royal Bath, Velika Britanija od novembra 2010–)
  • mednarodna rezidenca za perspektivne mlade dramatike gledališče Royal Court, London (London, Velika Britanija, julij in avgust 2004)
  • mednarodni projekt Leonardo – izobraževanje scenaristov in dramatikov ter pedagogov za to področje, mentorja R. Pinner, VB in M. Thau, Nemčija (Slovenija – v organizaciji JSKD, Avstrija, Madžarska november 2003–september 2004);
  • delavnice improvizacijskega gledališča v okviru festivala Goli oder, mentorji R. Dixon, R, Trescher itd. (Ljubljana, oktober 2003);
  • dva seminarja gledališke režije v organizaciji JSKD – mentorica I. Djilas (november 2002 in marec, april 2003);
  • seminar gledališke igre in pisanja dramskih besedil – mentor Raymond Cortese (Cankarjev dom, Ljubljana, marec 2003);
  • seminar gledališke igre mednarodnega gledališkega festivala Festival d' Avignon (Avignon, Francija, 2001)
  • delavnice za pisce dramskih besedil (KUD Sodobnost International, Prešernovo gledališče Kranj, Gledališče Glej, Cankarjev dom, projekt Nova dramatika, 1999-)
  • poletna gledališka šola v organizaciji SLKD – delavnica za gledališke režiserje, mentorja D. Jovanovič in V. Jurc (Izola, avgust 1999);
  • seminar gledališke režije in igre v organizaciji SLKD, mentorja M. Koležnik in M. Mandić (Ljubljana, februar in marec 1999);
  • poletna gledališka šola v organizaciji SLKD – delavnica gledališke igre, mentor M. Mandić (Dolenjske toplice, junij 1998);
  • poletni gledališki seminar GILŠ-a, delavnica gledališke igre, mentorica M. Štromar (Kostanjevica, julij 1998);
  • gledališka in lutkovna šola GILŠ, mentorji T. Janežič, M. Vrhovnik Smrekar, D. B. Ross, M. Štromar, S. Starič, S. Zorc in drugi (ZKOS, Ljubljana, šol. leto 1996/97) itd.

Delavnice, ki jih je vodila:

  • vodenje gledališke delavnice v Litiji (organizacija JSKD, Območna izpostava Litija, oktober 2006);
  • vodenje delavnice dramskega pisanja v okviru festivala Trnfest (KUD France Prešeren, avgust 2006);
  • vodenje projekta Nova dramatika: organizacija in vodenje delavnic dramskega pisanja, organizacija bralnih uprizoritev slovenskih dramskih besedil ter vodenje skupine mladih slovenskih dramatičark in dramatikov (KUD Sodobnost International, januar 2005–december 2006);
  • vodenje delavnice dramskega pisanja v okviru projekta Leonardo (Ljubljana, JSKD, november 2004);
  • vodenje delavnice dramskega pisanja v okviru projekta Mladi Prešeren (Ljubljana, KUD France Prešeren, avgust 2004);
  • vodenje gledališke delavnice Samozavest je boljša kot pest (KUD F. Prešeren, Ljubljana, februar 2004);
  • vodenje gledališke delavnice v MC Podlaga (Sežana, december 2003);
  • vodenje gledališke delavnice v okviru festivala Trnfest (KUD France Prešeren, avgust 2003);
  • vodenje gledališke delavnice v okviru festivala Trnfesta (KUD F. Prešeren, Ljubljana, avgust 2002).

Vloge v filmu, radijskih igrah

  • Dan kot vsak dan (RTVS, 1983, režija D. Prebil);
  • Suha veja (RTVS, 1987, režija A. Stojan);
  • Zakaj jih nisem vseh postrelil (AGRFT, 1989, režija M. Hočevar);
  • radijska igra Miss Slovenije ima kratke noge (dramsko besedilo priredil P. Lužan, radijsko igro režirala I. Glonar; Radio Slovenija, oktober 2002).

Vloge v gledaliških predstavah

  • igra v mladinskih gledaliških predstavah mladinske skupine KUD-a France Prešeren (1983–1987), predstave: Praznik, Salon-Expon, Čudežna srajca, Mehurčki, Pika Nogavička, Trnovo, itd.;
  • igra v predstavi Kralj Übü (gledališka skupina Gimnazije Bežigrad, 1993);
  • igra v predstavi Pohujšanje v dolini Šentflorjanski, režija K. Markovčič (gledališka skupina Arhitekti Epidavrosa, Evropski mesec kulture, maj 1997);
  • igra v improvizacijski predstavi Zid, režija I. Strelec (gledališka skupina T-A-T-I, KUD F. Prešeren 1997/98);
  • igra v predstavi Histerija, režija M. Koležnik (MGL, premiera v sezoni 1999/2000);
  • igra v v predstavah skupine BUBE v okviru KUD-a France Prešeren: Kje je moj gozd? 1996, Turbilator 1997, Pručko, prosim! 1998, Zažgi! 2000, Cabubaret Miss Slovenije ima kratke noge 2001, Cabubaret II Dobre, umazane, zle 2002, Tri debele riti, 2003, Slovenske kobile 2004.


Dramska besedila

Scenariji

  • soavtorstvo besedil (z D. Gregorič) in izvedba TV skečev za oddajo Zmenkarije (Kanal A, oktober–december 1998)
  • Na svobodi (1998) – nominacija za Grossmanovo nagrado 1998;
  • Ločitev v petih korakih (po njem posnet film Ločitev v štirih korakih v režiji A. Kraigher; AGRFT, Ljubljana, premiera junija 2004) – nominacija za Grossmanovo nagrado 2003;
  • Sladki greh (z Leo Menard, januar 2006).

Poezija

  • Kje je moj gozd? (KUD France Prešeren, 1995).

Strokovne in literarne objave

  • članek o dramatiki Howarda Barkerja in intervju z avtorjem, Gledališki list SNG Drama Ljubljana, XC, št. 12 (SNG Drama LJ, 2011)
  • članek o dramatiku Simonu Stephensu, gledališki list predstave Harper Regan (MGL, 2011)
  • članek o sodobni angleški dramatiki (Pogledi št. 13, 2010)
  • objava poezije v zborniku pesniških turnirjev Iščem pesem – pa sem v njej (založba Pivec, 2010)
  • objava članka o sodobni slovenski dramatiki (revija Sodobnost 7–8, julij 2006);
  • objava pesmi Perspektiva v italijanskem prevodu v zloženki La barchetta, izdani pri kulturnem društvu Tabula Rasa, Treviso, Italija (julij 2003);
  • objava besedila Cabubaret II: Dobre, umazane, zle v reviji Mentor (januar 2003);
  • objava besedila Cabubaret Miss Slovenije ima kratke noge v reviji Mentor (oktober 2001);
  • objava poezije v literarni reviji Apokalipsa 1–4 (2000);
  • objava pesmi, izbranih na natečaju Etnie poesie v italijanskem zborniku Voci dal’Est (Trst, december 1999);
  • objava pesniške zbirke Kje je moj gozd? (KUD France Prešeren, Ljubljana, 1995);

Prevodi

  • prevod radijske igre Jona Nasha Telling tales iz angleščine (Radio Slovenija, 2011)

Celotna besedila

Značilnosti

Avtorica sama pravi, da ji je blizu pisanje o družbeni stvarnosti, ki sega v polje intimnega. Prav tako v besedilih, ki naj bi bila tragična, zasledimo cinični prizvok in stvari na tak način postanejo smešne. Včasih pa se stvari, ki se ji zdijo smešne, obrnejo in izpadejo tragične.

Tako naslov Miss Slovenije ima kratke noge nakaže navidez lahkotno, klišejsko temo o izboru najlepše ženske v Sloveniji. A že v uvodnem delu spoznamo "tekmovalke", ki skrivajo v sebi določene probleme sodobne družbe: bulimijo, zatrtost, tekmovalnost, napadalnost, eno izmed njih celo spolno nadleguje oče. Družbena stvarnost - izbor najlepše Slovenke, ki bi moral biti bleščeč, evforičen dogodek, se izkaže kot nekaj grdega, umazanega. S tem se prepletata družbeno dogajanje in notranjost posameznika.

V drami Dobre, umazane, zle nastopajo le osebe ženskega spola, ki se z vsakdanjim krutim stanjem na svetu spoprijemajo vsaka na svoj način. Tako nekatere sanjajo o pravi ljubezni, druge iščejo le hitro zadovoljstvo, tretji je zadosti le materialna preskrbljenost, pa čeprav ni prepričana v ljubezen do svojega moškega. Drama se dotakne tudi telesenega nasilja nad žensko, a ta stoično prenaša v smislu: "Saj ni tako hudo".

Mini drama Nimam časa opisuje nekaj vsakdanjega, znanega vsem ljudem: pomankanje časa in občutek nesposobnosti ob tem. V drami spoznamo slovensko tekačico Jolando Šeplak, ki se pripravlja na Olimpijado, ob tem pa ji zmanjkuje časa za svojega otroka ter očeta, ki ga je zadela kap in umira. Časa ji zmanjkuje celo za treninge. Konča se ironično, ko Jolanda predstavlja tablete Minutka, s katerimi pridobimo čas (v nekaj sekundah nam podaljša dan za celo uro).

Škart se ukvarja s temo korupcije, ki je sodobnemu človeku poznana iz vsakdanjega življenja. Vendar imajo korupcijski posli v drami tragične posledice, saj zaradi njih oseba izgubi življenje. Druga tema pa je osebna – o Marjanu, osebi brez lastne volje in hrbtenice, s katero na lahek način manipulirajo njegova žena, prijatelji in celo mati, ki molči od njegovega rojstva. Pokaže pa se še en temeljni problem sodobne družbe - stremenje za uspehom, saj so vsi posamezniki pripadniki srednjega razreda, razmeroma uspešni ljudje okoli tridesetih, ki nimajo otrok in delajo predvsem (za) poklicno kariero.

Nagrade

  • prva nagrada za glavno vlogo v otroški radijski igri J. Zlobca Čarovnice na festivalu otroških radijskih iger (Ohrid, 1985);
  • prva nagrada za otroško pesem o naravi (Zavod RS za šolstvo, 1986);
  • tretja nagrada na pesniškem natečaju Cimet (ŠOU, 1996);
  • prva nagrada za najboljšo predstavo na Linhartovem srečanju gledaliških vizij za predstavo Cabubaret: Miss Slovenije ima kratke noge (JSKD, Nova Gorica, maj 2001);
  • nagrada publike za najboljšo pesem na pesniškem turnirju v Mariboru (april 2002);
  • prva nagrada za najboljšo predstavo na Linhartovem srečanju gledaliških vizij za predstavo Cabubaret II: Dobre, umazane, zle (JSKD, Ljubljana, maj 2002);
  • Linhartovo priznanje za dosežke na področju gledališkega ustvarjanja (JSKD, maj 2003).

Viri in literatura

  • Škart: gledališki list MGL: Ljubljana, 2007.
  • življenjepis (avtoričin lastni in internetni naslov www.pre-glej.si)

Zunanje povezave