Čisti vrelec ljubezni: Razlika med redakcijama
Brez povzetka urejanja |
Brez povzetka urejanja |
||
Vrstica 5: | Vrstica 5: | ||
;Avtor<nowiki>:</nowiki> [[Saša Pavček]] | ;Avtor<nowiki>:</nowiki> [[Saša Pavček]] | ||
;Leto nastanka<nowiki>:</nowiki> 2003 | ;Leto nastanka<nowiki>:</nowiki> 2003 | ||
;Žanr<nowiki>:</nowiki> | ;Žanr<nowiki>:</nowiki> Tragikomedija | ||
;Krstna uprizoritev<nowiki>:</nowiki> 18. oktober 2003, r. [[Dušan Jovanović]], [[SNG Drama Ljubljana]] | ;Krstna uprizoritev<nowiki>:</nowiki> 18. oktober 2003, r. [[Dušan Jovanović]], [[SNG Drama Ljubljana]] | ||
;Prevodi<nowiki>:</nowiki> Drama je prevedena v angleški, francoski, nemški, makedonski, češki in srbski jezik. | ;Prevodi<nowiki>:</nowiki> Drama je prevedena v angleški, francoski, nemški, makedonski, češki in srbski jezik. |
Redakcija: 19:56, 14. april 2007
- Avtor: Saša Pavček
- Leto nastanka: 2003
- Žanr: Tragikomedija
- Krstna uprizoritev: 18. oktober 2003, r. Dušan Jovanović, SNG Drama Ljubljana
- Prevodi: Drama je prevedena v angleški, francoski, nemški, makedonski, češki in srbski jezik.
Vsebina
Čas in prostor
Moderno meščansko stanovanje, kmetija na Primorskem. Štirje letni časi leta 2002.
Osebe
Peter – Anamarijin mož, univerzitetni profesor in likovni pedagog. Sarkastik, alkoholik, preračunljivec, željan slave za vsako ceno. Nesposoben ljubezni do bližnjega.
Ida – študentka, absolventka Pedagoške fakultete. Preračunljiva in plehka koketa. Sicer pa defektologinja.
Anamarija – igralka srednjih let. Njena največja ljubezen je igranje. Bolj kot smrti se boji tega, da bi jo publika zavrnila. Nima svojih otrok zato vso ljubezen daje Marinu. Peter z njo grdo ravna, a ga vseeno trpi.
Bruno – Preprost kmet srednjih let. Anamarijin prijatelj iz otroštva.
Marino – dvanajstleten avtističen deček, na odru ga ne vidimo, čuti se le njegova prisotnost za odrom. V drami se odkrije, da je genij za slikanje in da se na situacije, ki jim je priča, vendarle čustveno odziva.
Dogajanje po dejanjih
Drama ima eno samo dejanje, ki je razdeljeno na trinajst prizorov.
1. prizor (hlev): Anamarija pride v rojstno vas, kjer ji je pred kratkim umrl oče. V sosedovem hlevu sreča prijatelja iz otroških let, Bruna, ki ji prizna, da je včasih gladal za njo. Razkrije ji tudi, da je njegovega prizadetega sina Marina zaplodil njen oče. Prosi jo, če bi ga lahko za nekaj časa vzela s seboj v mesto, ker ima on veliko dela, njegova žena pa je v umobolnici.
2. prizor (moderna meščanska soba): Anamarija skuša moža prepričati, naj privoli v Marinov prihod. Izvemo, da sama nima otrok. Peter ji glede tega očita, da je kariero predolgo postavljala na prvo mesto, sedaj pa je že vse zamujeno. Zabrusi ji, naj se odloči med njem in Marinom.
3. prizor (meščansko stanovanje): Anamarija je Marina pripeljala k sebi domov, zato najame Ido, da bi skrbela zanj med tem, ko je ona v službi.
4. prizor (dnevna soba): Peter je z Ido (ki je sicer njegova študentka) nenavadno prijazen, do Anamarije pa še vedno osoren. Očita ji, da Marino ostaja dlje, kot je bilo dogovorjeno, in da mu šari po barvah. Kliče ga Idiot.
5. prizor (dnevna soba): Peter Idi pove, da žene ni nikoli imel rad. Izpove se ji, da je v otroštvu mučil mačke in da ga je oče hudo tepel. Obljubi ji asistentsko mesto na faksu. Postaneta ljubimca.
6. prizor (dnevna soba): po premieri Peter Anamariji ne more dati jasne ocene njenega nastopa, ki ji je veliko pomenil. V kritikah bega iz ene skrajnosti v drugo in jo ponižuje. Anamarija mu pove, da ni bila nikoli karieristka, ampak, da je preprosto ljubila svoje delo, ker je to vse, kar ima. Peter ji zavida uspeh. Iz sobe se oglasi jok Marina, ki čuti, da je nekaj narobe.
7. prizor (dnevna soba): Ko gre Marino spat, Ida Petru po telefonu sporoči, da je videla Marinovo sliko in da je slikarski genij. Peter ji naroči, naj nikomur ne pove. Narisal naj bi jo on sam in ji dal naslov Čisti vrelec ljubezni. Pogovor se nadaljuje v telefonski seks, dokler Ide ne preseneti Anamarija.
8. prizor (hlev): Anamarija na senu ljubimka z Brunom. Pogovarjata se o dogodkih iz otroštva. Bruno razkrije, da je Anamarijin oče njegovo ženo zlorabljal že, ko je bila otrok. Izda ji, da je njenemu očetu sam pomagal k smrti, tako da ga je napijal do smrti. Anamariji izpove ljubezen. Čustvo se izkaže za vzajemno.
9. prizor (dnevna soba): Anamarija in Ida se sporečeta zaradi Idinega ljubimkanja s Petrom. Anamarija jo označi za koketo in kurbico, ki je s Petrom le iz koristoljubja.
10. prizor (dnevna soba): Peter slika, Anamarija vadi vlogo. Petru ne gre in ne gre. Za svojo pokojno mamo hoče narediti dobro sliko, s katero bi ji izrazil ljubezen, ki je ni znal za časa njenega življenja. Mati je od mladega Petra, študenta slikarstva, pričakovala, da bo uspešen slikar. To ga zelo boli. Anamarija opazi, da je Marino naslikal odlično sliko. Peter jo ji z grožnjami iztrga.
11. prizor (kmetija): Anamarija pove Brunu, da ima slabo vest in da se ne morata več videvati. Izpove se mu, da je jo bolj kot smrti strah, da je publika ne bi marala. Noče mu vrniti Marina, ker ga je vzljubila. Bruno ji reče, da se bo prišla nazaj.
12. prizor (dnevna soba): Peter se pripravlja na razstavo Marinovih slik, ki jih bo predstavil kot svoje. Za razstavo mu jih še nekaj manjka. Anamarija pove, da je Marina odpeljala domov. Peter je iz sebe.
13. prizor (kmetija): Ida in Peter skušata Bruna prepričati, naj jima Marina prepusti v oskrbo. Bruno ju sprva zavrne. Oba hočeta Marina izrabiti kot sredstvo za lastni uspeh: ona kot defektologinja, on kot slikar. Pride Anamarija in odhiti v sobo k Marinu. Peter še vedno pozablja Idino ime. Brunu ponudi Anamarijo v zameno za Marina. Bruno hoče Ido. Ta sprejme in se z Brunom umakne. Ko prideta nazaj, Bruno pokliče Marina iz sobe. Iz nje pride samo Anamarija in naznani, da "Marina ni več", da "je ... zaspal".
Jezik
V drami se pojavljajo ljubljanski pogovorni jezik, sleng in narečni govor jugozahodne Slovenije. Prva dva sta izražena predvsem s pomočjo leksike (zajebati, téle, kul, job, mega ...) pa tudi na skladenjski ravni (dostavki tipa: Bom pazila, itak), z zapisovanjem mašil, ki se običajno pojavljajo v prostem govoru (eeee), zamolki ... Narečni govor jugozahodne Slovenije (Bruno) se izraža na vseh jezikoslovnih ravneh, od glasoslovne dalje. Avtorica narečje zapisuje, kot se dejansko govori. Veliko je ekspresivnih izrazov (veliko kletvic, Peter in Ida Marina imenujeta Idiot ...).
Interpretacija
Anamarija je v zakonu nesrečna, a je po svoje prav tako preračunljiva in sebična, kot to nekje v drami očita Idi, kot to zase trdi Peter in kot se na koncu izkaže za Bruna. Vse osebe v Marinu namreč vidijo sredstvo za lastno odrešitev. Bruno za preganjanje dolgčasa, Peter za svoj uspeh v slikarstvu, Ida za potrditev svoje usposobljenosti iz defektologije, Anamarija pa za medejsko maščevanje Brunu, Petru in Idi.
Dosedanje uprizoritve
- 2003, SNG Drama Ljubljana, r. Dušan Jovanović
Knjižne izdaje
- 2006 Kladenec poln ljubov, Sovremena slovenečka drama cobiss
- 2005 Na odru zvečer cobiss
- 2003 Čisti vrelec ljubezni cobiss
- 2003 Čisti vrelec ljubezni, Gledališki list SNG. Drama cobiss