Milena Morača
Življenjepis
Milena Morača je slovenska sopranistka bosanskega rodu, ki se je rodila 20. decembra 1954 v Banjaluki. Vpisala se je na Srednjo glasbeno šolo v Banjaluki, v oddelek za teoretske predmete ter solopetje. Zaradi izjemnih višin in prirojene gibkosti glasu jo je profesorica Julija Pejnović usmerila k petju najvišjih sopranskih vlog. Po diplomi na Srednji šoli se je v Zagrebu vpisala na Akademijo za glasbo, vendar tam študija ni zaključila, temveč je študij nadaljevala v Ljubljani pri profesorici Ondini Otti Klasinc. Ta jo je tudi spodbudila, da se je že kot študentka drugega letnika prijavila v mariborsko Opero, kjer so iskali koloraturni sopran – bila je sprejeta in v prvi sezoni (1976/77) odpela štiri premiere: njena prva vloga pa je bila Frasquita v Bizetovi operi Carmen. Sledile so Ninon v Gorenjskem slavčku, Marguerita v Prebrisani vdovi Ermanna Wolf-Ferrarija in Rozina v Seviljskem brivcu. Leto za tem se je udeležila pevskega tekmovanja Villa Manin v italijanskem Vidmu in tam prejela drugo nagrado. Do leta 1980 je pevka v Mariboru nastopila še kot Suzana v Figarovi svatbi in kot Kora v operi Lizistrata Darijana Božiča. Na Akademiji je diplomirala leta 1980, po diplomi se je izpopolnjevala še v Londonu, na Dunaju in v Beogradu. Leta 2004 je na Akademiji tudi uspešno opravila magisterij. Od leta 1981, ko je debitirala na odru ljubljanske opere kot Rozina v operi Seviljski brivec, je bila do pokoja zvesta temu odru.
Z leti se je njen glas v okviru sopranskega faha harmonično spreminjal, pela je lirske, dramske, komične in tragične vloge.
Upokojena prvakinja ljubljanske opere je v dobrih treh desetletjih poustvarila številne primadonske vloge, študija vlog pa se je lotevala skrajno skrbno: vlogo Violette je premlevala kar sedem let, največ naporov je vložila v študij naslovne vloge Janačkove opere Jenufa. Za kreacijo te vloge in za vlogo Komponista v Straussovi operi Ariadna na Naksosu je prejela Nagrado Prešernovega sklada. Sicer pa je od vlog, ki jih je Morača kreirala na ljubljanskem opernem odru potrebno omeniti Abigailo v Nabuccu, Musetto in Mimi v La Bohème, Micaelo v Carmen, Kraljico noči v Čarobni piščali, Despino v Cosi fan tutte, Zerlino v Don Juanu, Norino v Don Pasqualu, Adino v Ljubezenskem napoju, Anico v Ekvinokciju, Mirtokle v Mrtvih očeh in Minko v Gorenjskem slavčku. Posebne omembe vreden je njen nastop v vlogi Marguerite de Valois v Meyerbeerovi opere Hugenoti leta 1998. Zaradi bolezni kolegice je morala v petih dneh naštudirati in nastopiti v obsežni in težavni vlogi Marguerite, ki je do takrat ni prav nič poznala. Premiero je odpela z velikim uspehom, brez spodrsljaja.
Ob nastopih na ljubljanskem opernem odru so Mileno Moračo slišali in videli v Ankari kot Lucio Lammermoor, v zagrebški Operi je pela naslovno vlogo v Leharjevi opereti Vesela vdova, Suzano v Figarovi svatbi in Georgetto v Puccinijevi operi Plašč, na Reki je pela Gildo v Rigolettu in Rosalindo v Netopirju, v Mariboru Violetto v Traviati in Rosalindo.
V okviru ansambla Teater mobil je s skupino kolegov iz ljubljanske Opere na prirejenih predstavah s klavirsko spremljavo nastopila kot Violetta v Traviati, Rosalinda v Netopirju in Minka v Gorenjskem slavčku, ob orkestrski spremljavi z magnetofonskega traku pa kot Tosca.
Od leta 2004 je poročena z Jurijem Součkom.
Vloge
2020 -
- 2021 Floria Tosca; Giacomo Puccini TOSCA, r. Matjaž Berger, SNG Opera in balet Ljubljana
2010 - 2019
2000 - 2009
1990 - 1999
1980 - 1989
Nagrade
- 1996 Nagrada Prešernovega sklada za vlogo Jenufe v istoimenski operi in za vlogo Komponista v Straussovi operi Ariadna na Naksosu