Zalka Grabnar: Razlika med redakcijama

m (Anja je premaknil(-a) stran Zalka Grabnar Kogoj na Zalka Grabnar)
 
(4 vmesne redakcije 2 uporabnikov niso prikazane)
Vrstica 6: Vrstica 6:
==Življenjepis==
==Življenjepis==
   
   
Zalka Grabnar Kogoj je bila rojena v Ljubljani 26. 10. 1967. Diplomirala je na Pedagoški akademiji. Z umetnostjo se je srečevala že od zgodnjega otroštva, saj kot pravi sama: »Privlačila me je vsakršna dejavnost, ki je povezana z umetnostjo.«  K temu so pripomogle razne obšolske dejavnosti: ples, učenje flavte in klavirja, zborovsko petje v RTV-zboru ... Kot statistka je sodelovala v slovenskih filmih in televizijskih oddajah od 1974 do 1984: ''Ko zorijo jagode'', ''Iskanja'', ''Idealist'', ''Praznovanje pomladi'', ''Balada o ulici'', ''Heretik'', ''Mali oglasi'' itd.  
Zalka Grabnar je bila rojena v Ljubljani 26. 10. 1967. Diplomirala je na Pedagoški akademiji. Z umetnostjo se je srečevala že od zgodnjega otroštva, saj kot pravi sama: »Privlačila me je vsakršna dejavnost, ki je povezana z umetnostjo.«  K temu so pripomogle razne obšolske dejavnosti: ples, učenje flavte in klavirja, zborovsko petje v RTV-zboru ... Kot statistka je sodelovala v slovenskih filmih in televizijskih oddajah od 1974 do 1984: ''Ko zorijo jagode'', ''Iskanja'', ''Idealist'', ''Praznovanje pomladi'', ''Balada o ulici'', ''Heretik'', ''Mali oglasi'' itd.  
Piše tudi poezijo in kratke zgodbe. Te je objavljala v Politikinem zabavniku in kasneje v reviji Antena. Prvo objavo kratke zgodbe je imela leta 1984. Ukvarjala se je z lutkarstvom ter leta 1987 sodelovala v mladinski lutkovni sekciji pri [[Lutkovno gledališče Jože Pengov|Lutkovnem gledališču Jože Pengov]]. Pela je v mladinskih opernih predstavah ''Šolnik'' (1985) in ''Palček'' (1986).
Piše tudi poezijo in kratke zgodbe. Te je objavljala v Politikinem zabavniku in kasneje v reviji Antena. Prvo objavo kratke zgodbe je imela leta 1984. Ukvarjala se je z lutkarstvom ter leta 1987 sodelovala v mladinski lutkovni sekciji pri [[Lutkovno gledališče Jože Pengov|Lutkovnem gledališču Jože Pengov]]. Pela je v mladinskih opernih predstavah ''Šolnik'' (1985) in ''Palček'' (1986).
Delala je tudi kot dežurna novinarka med leti 1990 in 1991 na lokalnem radiu v Kranju. Skupaj s svojo dobro prijateljico, akademsko kiparko Anamarijo Šmajdek, je poleti leta 1991 v projektu Saturnovi otroci priredila recital lastne poezije.
Delala je tudi kot dežurna novinarka med leti 1990 in 1991 na lokalnem radiu v Kranju. Skupaj s svojo dobro prijateljico, akademsko kiparko Anamarijo Šmajdek, je poleti leta 1991 v projektu Saturnovi otroci priredila recital lastne poezije.
Vrstica 23: Vrstica 23:
* 2007 ''[[Ampak Dane]]''
* 2007 ''[[Ampak Dane]]''
* 2010 ''[[Okno]]''
* 2010 ''[[Okno]]''
*2010 ''[[FAN A TI Kaj čakaš?]]''
*2011 ''[[Zakon III. branje]]''
*2011 ''[[Polet]]'', radijska igra
* ''[[Dvojni aksel]]''
* ''[[Dvojni aksel]]''
* ''[[Same zdrave stvari]]''
* ''[[Same zdrave stvari]]''
Vrstica 45: Vrstica 48:


Besedilo ''[[Razpoke]]'' je bilo predstavljeno aprila 2007 v [[Stara elektrarna|Stari elektrarni]] (na performansu z naslovom ''[[Devet lahkih komadov]]'').
Besedilo ''[[Razpoke]]'' je bilo predstavljeno aprila 2007 v [[Stara elektrarna|Stari elektrarni]] (na performansu z naslovom ''[[Devet lahkih komadov]]'').
Novembra 2008 je bila krstno uprizorjena monodrama ''Ampak Dane'' v režiji [[Ajda Valcl|Ajde Valcl]] v [[Gledališče Glej|Gledališču Glej]].
Decembra 2008 je bila v sklopu [http://www.pre-glej.si/index.php?mode=6&id=42 Pregleja (Vsi bi morali pravzaprav izstopiti v Ljubljani, gledališko besedilni dogodek)] bralno uprizorjena drama  ''Puhnila je krogec'' v režiji Zalke Grabnar Kogoj, v [[Gledališče Glej|Gledališču Glej]].
Leta 2009 in 2010 je bila v [[Lutkovno gledališče Ljubljana|Lutkovnem gledališču Ljubljana]] uprizorjena glasbena pravljica ''Izgubljeni ton'' v režiji [[Peter Kus|Petra Kusa]].
Leta 2009 je bila na Radiu ARS predvajana drama ''Novoletna jelka'', v režiji [[Alen Jelen|Alena Jelna]]
Leta 2010 je bila v [[Cankarjev dom|Cankarjevem domu]] na festivalu [http://www.pre-glej.si/index.php?mode=1&id=147 Preglej na glas! (Preglejev kolaž)] in v Cafe Open v Ljubljani uprizorjena drama Naredimo kukavice spet normalne!.
Leta 2010 sta bili na Radiu ARS predvajani radijski igri ''Jabolko'' in ''Tujec'', obe v režiji [[Špela Kravogel|Špele Kravogel]].
Januarja 2011 je bila v [[Šentjakobsko gledališče|Šentjakobskem gledališču]] uprizorjena komična melodrama ''Pizza, da te kap'' v režiji [[Jernej Kobal|Jerneja Kobala]].
Marca 2011 je bil v okviru Festivala Preglej na glas uprizorjen avtobiografski monolog ''To sem jaz, kdo si pa ti?''.
===Bralne uprizoritve===
*2005 ''[[Nikjer, nikoli?]]'', režija: [[Tijana Zijanić|Tijana Zijanić]], [[Gledališče Glej|Gledališče Glej]], Preglej
*2006 ''[[Nikjer, nikoli?]]'', režija: [[Tijana Zijanić|Tijana Zijanić]], [[Prešernovo gledališče Kranj|Prešernovo gledališče Kranj]], [[Teden slovenske drame|Teden slovenske drame]]
*2006 ''[[Ravnotežje]]'', režija: [[Matjaž Šmalc|Matjaž Šmalc]], [[Gledališče Glej|Gledališče Glej]], Ljubljana
*2006 ''[[Ravnotežje]]'', režija: [[Kim Komljanec|Kim Komljanec]], Literaturfahrt, Svečina
*2006 ''[[Balance]]'', režija: Sarah Benson, Martin Segal Theatre, Europian Dream Festival, New York, ZDA
*2006 ''[[Balance]]'', režija: Sarah Benson, New York Theatre Work Shop, New York, ZDA
*2006 ''[[Ravnotežje]]'', režija: Sarah Benson, [[Gledališče Glej|Gledališče Glej]], Festival Preglej na glas!
*2007 ''[[Ampak Dane]]'', režija: [[Ajda Valcl|Ajda Valcl]], [[Gledališče Glej|Gledališče Glej]]
*2007 ''[[Balance]]'', režija: Michael Alvarez, Ambassy Theatre, London, GB
*2008 ''[[Dvojni aksel]]'', režija: [[Jaša Jamnik|Jaša Jamnik]], [[Gledališče Glej|Gledališče Glej]]
*2009 ''[[Same zdrave stvari]]'', režija: [[Nebojša Pop Tasič|Nebojša Pop Tasič]], [[Gledališče Glej|Gledališče Glej]]
*2010 ''[[Okno]]'', režija: [[Nina Eva Lapič|Nina Eva Lapič]], DBU, Kulturnica LGL


==Značilnosti==
==Značilnosti==

Trenutna redakcija s časom 23:54, 17. november 2018


Fotografija:

Življenjepis

Zalka Grabnar je bila rojena v Ljubljani 26. 10. 1967. Diplomirala je na Pedagoški akademiji. Z umetnostjo se je srečevala že od zgodnjega otroštva, saj kot pravi sama: »Privlačila me je vsakršna dejavnost, ki je povezana z umetnostjo.«  K temu so pripomogle razne obšolske dejavnosti: ples, učenje flavte in klavirja, zborovsko petje v RTV-zboru ... Kot statistka je sodelovala v slovenskih filmih in televizijskih oddajah od 1974 do 1984: Ko zorijo jagode, Iskanja, Idealist, Praznovanje pomladi, Balada o ulici, Heretik, Mali oglasi itd. Piše tudi poezijo in kratke zgodbe. Te je objavljala v Politikinem zabavniku in kasneje v reviji Antena. Prvo objavo kratke zgodbe je imela leta 1984. Ukvarjala se je z lutkarstvom ter leta 1987 sodelovala v mladinski lutkovni sekciji pri Lutkovnem gledališču Jože Pengov. Pela je v mladinskih opernih predstavah Šolnik (1985) in Palček (1986). Delala je tudi kot dežurna novinarka med leti 1990 in 1991 na lokalnem radiu v Kranju. Skupaj s svojo dobro prijateljico, akademsko kiparko Anamarijo Šmajdek, je poleti leta 1991 v projektu Saturnovi otroci priredila recital lastne poezije. Nato je nastopil nekajletni molk, saj se je po rojstvu dveh otrok posvetila družini. S svojim ustvarjanjem se je vnovič vrnila leta 2005. Poezijo je objavila v reviji Mentor. Na anonimnem razpisu za izvirno kratko zgodbo Radia Slovenija 1 (2005) je bila njena zgodba Vremenska napoved predvajana v Literarnem nokturnu. V okviru festivala Fabula je istega leta v proznem mnogoboju zmagala z zgodbo Koncert za nevrotika, ki je bila objavljena na Radiu Slovenija septembra 2006.

Dramatika predstavlja novo poglavje v njenem ustvarjanju. Sama pove: »Prestop k dramskemu pisanju je bil zame novo odkritje. Polno je trikov, zahteva tuhtanje v vsako repliko, vživljanje v like, skratka popolnoma drug pristop k pisanju in razmišljanju kot katerakoli druga oblika pisanja. Poigravaš se lahko s strukturo dramskega dela, z nivoji jezika, s sporočilnostjo stavkov, akcije likov, uporabljaš prostor, simbole ... Ena sama beseda (ali pa celo molk) nikjer in nikoli ne doseže take sporočilne moči kot v gledališču! Dramatika ni nikoli odkrita, vedno jo moraš, z vsakim tekstom znova, odkrivati od začetka in polagoma se odpirajo nove poti, ki ti hkrati dopovedujejo, da je neodkritega neskončno veliko. Dramsko pisanje je zame sladko trpljenje. Zelo intimen proces in hkrati velika bitka domišljije in pravil.« 

Pisateljsko se izpopolnjuje na različnih delavnicah kreativnega in dramskega pisanja. Delavnica dramskega pisanja v KUD-u Franceta Prešerna na Trnovem je bila prva, ki se je je udeležila. Vodila jo je Kim Komljanec. Kasneje se je udeležila delavnice Literaturina kratka zgodba pod vodstvom Andreja Blatnika. Krog znancev, ki so ji pomagali pri ustvarjanju, se je z udeleževanjem omenjenih delavnic širil. Na ta način je spoznala tudi Simono Semenič, pobudnico in umetniško vodjo PreGleja. Postala je aktivna članica, s podporo omenjene gledališke skupnosti pa so njena besedila že večkrat tudi bralno uprizorili. Živi in ustvarja v Ljubljani.

Dramska besedila

Dramska besedila v tujih jezikih

Celotna besedila

Uprizoritve

Enodejanka Nikjer nikoli je bila v sklopu dvanajstih kratkih enodejank predstavljena v programu PreGleja decembra 2005 v režiji Tijane Zinajić in marca 2006 na festivalu Teden slovenske drame v Prešernovem gledališču Kranj.

Celovečerna drama Ravnotežje je bila najprej bralno uprizorjena maja 2005 v okviru PreGleja pod taktirko režiserja Matjaža Šmalca. Kim Komljanec je režirala uprizoritev omenjene drame v Svečini na Literaturfahrt 2006. Oktobra 2006 je bila uprizorjena v New Yorku v Martin Segal Thetru in v New York Workshop Theatru, režirala je Sarah Benson.

Februarja 2007 je bila v sklopu PreGleja bralno uprizorjena monodrama Ampak Dane, v režiji Ajde Valcl.

Besedilo Razpoke je bilo predstavljeno aprila 2007 v Stari elektrarni (na performansu z naslovom Devet lahkih komadov).

Novembra 2008 je bila krstno uprizorjena monodrama Ampak Dane v režiji Ajde Valcl v Gledališču Glej.

Decembra 2008 je bila v sklopu Pregleja (Vsi bi morali pravzaprav izstopiti v Ljubljani, gledališko besedilni dogodek) bralno uprizorjena drama Puhnila je krogec v režiji Zalke Grabnar Kogoj, v Gledališču Glej.

Leta 2009 in 2010 je bila v Lutkovnem gledališču Ljubljana uprizorjena glasbena pravljica Izgubljeni ton v režiji Petra Kusa.

Leta 2009 je bila na Radiu ARS predvajana drama Novoletna jelka, v režiji Alena Jelna

Leta 2010 je bila v Cankarjevem domu na festivalu Preglej na glas! (Preglejev kolaž) in v Cafe Open v Ljubljani uprizorjena drama Naredimo kukavice spet normalne!.

Leta 2010 sta bili na Radiu ARS predvajani radijski igri Jabolko in Tujec, obe v režiji Špele Kravogel.

Januarja 2011 je bila v Šentjakobskem gledališču uprizorjena komična melodrama Pizza, da te kap v režiji Jerneja Kobala.

Marca 2011 je bil v okviru Festivala Preglej na glas uprizorjen avtobiografski monolog To sem jaz, kdo si pa ti?.

Bralne uprizoritve

Značilnosti

Celovečerna drama Ravnotežje je avtoričin prvi dramski tekst. Nastopajoče dramske osebe so tri, drama je sestavljena iz sedmih prizorov. Egon in Ela sta oba stara 37 let in vztrajata v ljubezenskem razmerju, ki pa je vse prej kot to. Zgodba se odvija v blokovskem stanovanju. Slednje je last Eline pokojne babice in sedaj pripada njej. Egon je brezposeln in težaški moški. Ne ve oz. ne zmore si urediti življenja. Kljub njuni nekajletni zvezi še zmeraj ni pripravljen na otroka. Ela je izobražena ženska, ki si zelo želi otroka. Ves čas se tudi izmika telesnim stikom z Egonom. Bralec dobi občutek, da je njuno razmerje zgolj posledica navade in med njima osebnostno ni nobenega pretiranega ujemanja in simpatij. Prenavljata in pleskata stanovanje, hkrati pa se njuno medsebojno zbadanje vrti okrog »mesojede rastline«. Elina babica je bila biologinja in je za sabo pustila tudi nekaj »živih artefaktov« (rastlin: mesojedk). Elina skrb za to rastlino je že pretirana in apelira na simbolno skrb za otroka, ki si ga Ela tako zelo želi. Vendar pa Egonu mesojedka že povsem preseda in komaj čaka, da jo pošljeta na razstavo rastlin v Belgijo. Njun dialog je na začetku dramskega besedila intenzitetno še povsem normalen, čeprav se vseskozi vrti na medsebojnem zbadanju. Proti sredini in koncu drame pa napetost vse bolj narašča. Na koncu sledi preobrat, ko Ela Egona potisne skozi okno in ga ubije.

Nikjer nikoli je kratka enodejanka, rezultat ene od dramskih delavnic, na kateri je bila kot osnova za pisanje dana tematika »obsedenega stanja«. Gre za nekakšno futuristično vsebino. Mesto uniči meteorska nevihta, področje je odrezano od sveta. V kontejnerju živita Ida in Alek, njun otrok umira. Mag je predstavnik humanitarne organizacije, ki družino oskrbuje z živili. Ida si vseskozi želi knjigo Peter Pan za umirajočega otroka in Maga prosi zanjo. Vendar pa ta njene želje ne upošteva in se vseskozi izgovarja na vodjo. Ida želi z njim k vodji, kasneje mu sledi in izkaže se, da je on vodja, da pije nekontaminirano vodo in je zato zdrav. Ko se vrne, vidi, da je Alek izkopal grob z lastnimi rokami. Od Maga mu prinese lopato. Alek uvidi, da je na tem mestu že pokopan otrok, zraven pa škatla z igračami in knjigo. V tem času pride iz kontejnerja Ida in pove, da je Jakec umrl.

Ampak Dane je po avtoričinih besedah »monodrama o inteligentnem moškem, ki pa je popolnoma neorientiran v sodobnem svetu; je asocialen in ima velike težave živeti sam s seboj, a še večje s kom drugim.« Glavni protagonist je Jonatan Hruška. Drama se odvija v njegovem stanovanju. Zapre se v kopalnico, od koder se dere na Daneta in njegovo ženo Ester, ki je ne mara. Med svojim monologom razkriva svoje zavestne in podzavestne usmeritve, razgalja svoje videnje do sveta, predvsem pa se izkaže, da goji do Daneta prav poseben, zelo naklonjen odnos. Dane in Ester se selita v London, kar jima Jonatan zameri, saj bi raje videl, da gre Dane tja z njim. Izkaže se, da je na Ester ljubosumen in je ne mara. Sam pa je prepričan, da ga drugi ne razumejo, vendar pa tudi sam sebe ne razume: ne čustveno in ne osebnostno.

Najnovejša teksta izpod peresa Zalke Grabnar Kogoj sta »ready made« dramski besedili z naslovoma Glavobol ali aspirin ne bo pomagal ter Razpoke. Na vprašanje, kako sta nastali, avtorica pove: »Napisani sta kot eksperiment, vključitev sodobnega medija (interneta) v dramsko umetnost. Gre tudi za opozorilo, da dramsko besedilo ni samo klasična oblika dramskega besedila. Ready made drama pa se mi zdi zanimiva prav zato, ker je lahko njena sporočilnost in predvsem aktualnost takojšnja, prav zaradi hitrega procesa nastanka. V smislu – danes na internetu, jutri v dramskem tekstu.«  Glavobol ali aspirin ne bo pomagal govori o nedolgo nazaj aktualni politični tematiki preseljevanja Romov na Dolenjskem. Nastopajoče osebe imajo pomenljiva imena (Karfjola Mucek, EgenAs, Lev, Feri, Mediator, Afnogunc, Stane, Najlvažrd). Dramska zgodba je pravzaprav samo kritično izmenjavanje mnenj o omenjeni problematiki, dialog med osebami, ki so prebivalci Ambrusa in se nahajajo v gostilni. V njihovih besedah srečujemo vse, od izrazitega sovraštva, ksenofobije, do medsebojno neusklajenih ter nerazčiščenih dejstev. Razpoke so daljše dramsko besedilo, nekatere izmed oseb nosijo ista imena kot v besedilu Glavobol. Tematika je raznovrstna in govori o v slovenskem prostoru aktualnih družbeno-politično-gospodarskih problemih, ki so bili v letu 2006 vseskozi v ospredju javnosti: nerazrešeni vojni poboji, problematika priseljencev z Balkana, vse do new-age-vskih vložkov s citati duhovnega guruja Oshoja, ki se zdijo kot apel na vse dogodke ter hkrati obelodanitev »prenovljenega osebnostnega statusa« predsednika države dr. Janeza Drnovška.

Pregled vseh petih dramskih besedil nam razkriva, da se avtorica posveča predvsem aktualni tematiki posameznika in družbe. Na vprašanje, katera tematika jo zanima, odgovarja: »Definitivno socialni položaj sodobnega človeka. Vem, da je to širok pojem. Razmišljam o različnih pojavih v družbi.« V dramah Ravnotežje in Ampak Dane se kaže položaj sodobnega človeka kot »invalidnega individualista«, ki ni zmožen ustvariti kvalitetnih, zdravih odnosov s sočlovekom. Obkroža ga kapitalistično naravnana skupnost brez duše, v kateri se ne znajde najbolje. Izmika se odgovornostim in v psihološkem smislu noče in ne zna odrasti. Zato je njegova vloga močno okrnjena, zaprt je med stene lastnega nevédenja. Aktualna družbeno-politična tematika v besedilih Glavobol in Razpoke odseva podobo slovenske družbene naravnanosti in usmeritve, dotika se nerešenih »madežev« na čelu slovenske politike.

Kratke zgodbe

  • 2005 Vremenska napoved
  • 2005 Koncert za nevrotika

Viri in literatura

  • Življenjepis (avtoričin lastni)
  • Avtoričina dramska besedila (Ravnotežje, Nikjer nikoli, Ampak Dane, Razpoke, Glavobol ali aspirin ne bo pomagal)
  • PreGlej Grabnar Kogoj Zalka

Zunanje povezave