Tomaž Toporišič: Razlika med redakcijama

Brez povzetka urejanja
Brez povzetka urejanja
Vrstica 64: Vrstica 64:
* [http://www.mladinsko.org Domača stran Slovenskega mladinskega gledališča]
* [http://www.mladinsko.org Domača stran Slovenskega mladinskega gledališča]
* [http://sl.wikipedia.org/wiki/Toma%C5%BE_Topori%C5%A1i%C4%8D Tomaž Toporišič na Wikipediji]
* [http://sl.wikipedia.org/wiki/Toma%C5%BE_Topori%C5%A1i%C4%8D Tomaž Toporišič na Wikipediji]
* [http://www.eurolit.org/index.php?q=node/537 Tomaž Toporišič na strani Ecropskega združenja za primerjalno književnost]
* [http://www.eurolit.org/index.php?q=node/537 Tomaž Toporišič na strani ''Evropskega združenja za primerjalno književnost'']


[[škrbinski prag:=presežen| ]]
[[škrbinski prag:=presežen| ]]
[[priimek ime:=Toporišič, Tomaž| ]]
[[priimek ime:=Toporišič, Tomaž| ]]

Redakcija: 19:16, 29. november 2007

TomazToporisic.JPG

Življenjepis

Na Filozofski fakulteti v Ljubljani je diplomiral iz primerjalne književnosti in literarne teorije ter angleškega jezika in literature. Leta 2003 je na isti fakulteti magistriral, leta 2006 pa doktoriral, obakrat pri prof. dr. Ladu Kralju na temi Razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču 1969–1994 in Kriza dramskega avtorja v gledališču 80. in 90. let 20. stoletja. Soustanovil je festival sodobnih odrskih umetnosti Exodos. Je dramaturg Slovenskega mladinskega gledališča, docent na Fakulteti za humanistične študije Koper Univerze na Primorskem ter generalni sekretar slovenskega centra Mednarodnega inštituta mediteranskega gledališča (IITM).

Že med študijem je leta 1986 je začel redno objavljati kritiko in esejistiko v slovenskih revijah in časopisih ter zbornikih (Literatura, Nova revija, Delo , Dnevnik, Vilenica, Le Livre Slovène, Quorum ipd.) ter se je kot prevajalec, esejist in kritik intenzivno posvetil sodobni književnosti.

V letih 1989/1990 se je začel resneje ukvarjati s sodobno, predvsem slovensko dramatiko in ugledališčenjem le-te ter tvorno sodelovati kot dramaturg v slovenskem gledališču. Tako se je leta 1992 zaposlil v Slovenskem mladinskem gledališču kot dramaturg, opravljal to funkcijo do leta 1996, ko je postal v. d. umetniškega vodja gledališča, leta 1997 pa programski direktor. Od leta 2003 v SMG ponovno opravlja delo dramaturga.

V teh letih se je vzporedno ukvarjal z literarno zgodovino, teorijo, esejistiko in kritiko ter se specializiral za področje gledaliških študij in teatrologije, predvsem novih odnosov med tekstualnimi podlagami in njihovimi realizacijami znotraj polja sodobnih odrskih umetnosti. Od leta 1993 se je intenzivno ukvarjal s pojmi evropskih in svetovnih odrskih umetnosti, njihove refleksije ter funkcije dramatike in literarnih predlog znotraj polja dramatike in evropskega gledališča, praktično v okviru festivala sodobnih odrskih umetnosti Exodos, teoretično pa v okviru mednarodnih simpozijev in srečanj, namenjenih tej tematiki.

Dramaturgije (izbor)

Kot dramaturg je sodeloval z režiserji, kot so Vito Taufer, Matjaž Pograjc, Eduard Miler, Meta Hočevar, Barbara Novakovič, Jan Decorte, Branko Potočan, Silvan Omerzu in Zdravko Haderlap.


  • Veno Taufer-Vito Taufer: Odisej in sin ali Svet in dom (SMG, 1990)
  • Dumas Sin- Vito Taufer: Pokvarjenec ali Lepota in moč, SLG Celje, 1990
  • Herbert Achternbusch-Eduard Miler: Susn (SMG, 1993)
  • Strindberg- Eduard Miler: Gospodična Julija (SMG, 1994)
  • Ibsen-Meta Hočevar: Družinski album, (SMG, Wiener Festwochen, 1994)
  • Dušan Jovanović-Meta Hočevar: Uganka korajže (SNG Drama, Ljubljana, 1994)
  • Cankar, Plesno gledališče Ikarus, režija Zdravko Haderlap, Celovec, 1995
  • Maria Theresia, Tanztheater Ikarus, Dunajski slavnostni tedni, režija Zdravko Haderlap, Celovec, Dunaj, 1996
  • B. Brecht-Matjaž Berger: Galileo Galilei (SMG, 1996)
  • Matjaž Berger: Nikoli me ne vidiš tam, kjer te jaz vidim (SMG, 1997)
  • Sofokles-Tomi Janežič: Kralj Ojdipus (SMG, 1998)
  • Federico García Lorca: Publika, režija Francisco Ortuño, Motovun, Madrid, Mednarodni inštitut mediteranskega gledališča, 1999
  • Barbara Novakovič: Paracelsus in Frankenstein, (Muzeum, CD, 1999)
  • Ionesco-Vito Taufer: Učna ura (SMG, 2004)
  • Pinter-Vito Taufer: Jašek (SMG, 2006)
  • Jan Decorte: Visoka pesem (SMG, 2007)
  • Matjaž Pograjc: Ljubezen na smrt (SMG, 2007)

Nagrade

Bibliografija

Znanstveni monografiji o gledališču in drami XX. stoletja

  • Med zapeljevanjem in sumničavostjo, razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču druge polovice XX. stoletja, Maska, Transformacije, Ljubljana, 2004.
  • Ranljivo telo teksta in odra, kriza dramskega avtorja v gledališču osemdesetih in devetdesetih let 20. stoletja, knjižnica MGL, Ljubljana, 2007.

Uredniško delo

  • Prostori igre / Play Spaces: Meta Hočevar 1972-2005, monografski katalog (urednik), Mestna galerija 2006.
  • Ali je prihodnost že prišla? petdeset let Slovenskega mladinskega gledališča, (sourednik), SMG, Ljubljana, 2007.

Izbor razprav o dramatiki in gledališču

  • V objemu pogleda in besede, 75, 85, Moderna galerija, 2003.
  • Drama in gledališče: razmerje med tekstom in uprizoritvijo kot razmerje med dramskim in gledališkim prostorom, Sodobnost, februar, marec 2004.
  • Gledališče podob, postdramsko gledališče, pozni socializem in postsocializem, 85/95, Moderna galerija, 2004.
  • Postmoderne dekonstruktivističke taktike čitanja avantgarde, TKH 8, december 2004, Beograd, str. 49-58.
  • Strategije (politične) subverzije v sodobnih scenskih umetnostih (Pograjc, Zupančič in Hrvatin: trije slovenski primeri), Maska, 2005.
  • The Politics Of Performing Arts And Its Strategies: From Pocha Nostra To Refugee Camps For First World Citizens, Artmargins. december 2005
  • Romanizacija, epizacija, rapsodizacija, dramatizacija, Literatura 175-176, 2006.
  • Ranljivo telo teksta in odra. Performativni obrat in njegove sledi v slovenskem gledališču po letu 2000.Zbornik Sodobne scenske umetnosti, Maska, 2006.
  • (Ne več) dramski gledališki tekst in postdramsko gledališče. Primerjalna književnost. Letn. 30, št. 1, (2007), str. 181-189.

Zunanje povezave