Tomaž Toporišič: Razlika med redakcijama

Brez povzetka urejanja
Brez povzetka urejanja
Vrstica 2: Vrstica 2:
[[Kategorija:Dramaturgi|Toporišič, Tomaž ]]
[[Kategorija:Dramaturgi|Toporišič, Tomaž ]]
==Življenjepis==
==Življenjepis==
Na [[Filozofska fakulteta v Ljubljani|Filozofski fakulteti v Ljubljani]] je diplomiral iz [[primerjalna književnost|primerjalne književnosti]] in literarne teorije ter angleškega jezika in literature. Leta [[2003]] je na isti fakulteti magistriral, leta  [[2006]] pa  doktoriral, obakrat pri prof. dr. Ladu Kralju na temi ''Razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču 1969–1994'' in ''Kriza dramskega avtorja v gledališču 80. in 90. let 20. stoletja''. Soustanovil je festival sodobnih odrskih umetnosti Exodos. Je dramaturg ''[[Slovensko mladinsko gledališče|Slovenskega mladinskega gledališča]]'' in generalni sekretar slovenskega centra Mednarodnega inštituta mediteranskega gledališča (IITM).
Na Filozofski fakulteti v Ljubljani je diplomiral iz primerjalne književnosti in literarne teorije ter angleškega jezika in literature. Leta 2003  je na isti fakulteti magistriral, leta  2006  pa  doktoriral, obakrat pri prof. dr. Ladu Kralju na temi ''Razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču 1969–1994'' in ''Kriza dramskega avtorja v gledališču 80. in 90. let 20. stoletja''. Soustanovil je festival sodobnih odrskih umetnosti Exodos. Je dramaturg ''[[Slovensko mladinsko gledališče|Slovenskega mladinskega gledališča]]'' in generalni sekretar slovenskega centra Mednarodnega inštituta mediteranskega gledališča (IITM).


Že med študijem je leta 1986 je začel redno objavljati kritiko in esejistiko v slovenskih revijah in časopisih ter zbornikih ([[Literatura]], [[Nova revija]], ''[[Delo (časopis)|Delo]]'', ''[[Dnevnik (časopis)|Dnevnik]]'', [[Vilenica]], [[Le Livre Slovène]], [[Quorum]] ipd.) ter se je kot prevajalec,  esejist in kritik intenzivno posvetil sodobni književnosti.  
Že med študijem je leta 1986 je začel redno objavljati kritiko in esejistiko v slovenskih revijah in časopisih ter zbornikih (Literatura, Nova revija, ''Delo '', ''Dnevnik'', Vilenica, Le Livre Slovène, Quorum ipd.) ter se je kot prevajalec,  esejist in kritik intenzivno posvetil sodobni književnosti.  


V letih 1989/1990 se je začel resneje ukvarjati s sodobno, predvsem slovensko dramatiko in ugledališčenjem le-te ter tvorno sodelovati kot dramaturg v slovenskem gledališču. Tako se je  leta 1992 zaposlil v ''[[Slovensko mladinsko gledališče|Slovenskem mladinskem gledališču]]'' kot dramaturg, opravljal to funkcijo do leta 1996, ko je postal v. d. umetniškega vodja gledališča, leta 1997 pa programski direktor. Od leta 2003 v SMG ponovno opravlja delo dramaturga.   
V letih 1989/1990 se je začel resneje ukvarjati s sodobno, predvsem slovensko dramatiko in ugledališčenjem le-te ter tvorno sodelovati kot dramaturg v slovenskem gledališču. Tako se je  leta 1992 zaposlil v ''[[Slovensko mladinsko gledališče|Slovenskem mladinskem gledališču]]'' kot dramaturg, opravljal to funkcijo do leta 1996, ko je postal v. d. umetniškega vodja gledališča, leta 1997 pa programski direktor. Od leta 2003 v SMG ponovno opravlja delo dramaturga.   


V teh letih se je  vzporedno ukvarjal z [[literarna zgodovina|literarno zgodovino]], [[literarna teorija|teorijo]], esejistiko in kritiko ter se specializiral za področje gledaliških študij in teatrologije, predvsem novih odnosov med tekstualnimi podlagami in njihovimi realizacijami znotraj polja sodobnih odrskih umetnosti. Od leta 1993 se je intenzivno ukvarjal s pojmi evropskih in svetovnih odrskih umetnosti, njihove refleksije ter funkcije [[Dramatika|dramatike]] in literarnih predlog znotraj polja [[Dramatika|dramatike]] in evropskega [[Gledališče|gledališča]], praktično v okviru festivala sodobnih odrskih umetnosti Exodos, teoretično pa v okviru mednarodnih simpozijev in srečanj, namenjenih tej tematiki.  
V teh letih se je  vzporedno ukvarjal z literarno zgodovino, teorijo, esejistiko in kritiko ter se specializiral za področje gledaliških študij in teatrologije, predvsem novih odnosov med tekstualnimi podlagami in njihovimi realizacijami znotraj polja sodobnih odrskih umetnosti. Od leta 1993 se je intenzivno ukvarjal s pojmi evropskih in svetovnih odrskih umetnosti, njihove refleksije ter funkcije dramatike in literarnih predlog znotraj polja dramatike in evropskega gledališča, praktično v okviru festivala sodobnih odrskih umetnosti Exodos, teoretično pa v okviru mednarodnih simpozijev in srečanj, namenjenih tej tematiki.  


== Dramaturgije (izbor)==
== Dramaturgije (izbor)==
Vrstica 14: Vrstica 14:




* [[Veno Taufer]]-Vito Taufer: ''Odisej in sin ali Svet in dom'' (SMG,  [[1990]])  
* [[Veno Taufer]]-Vito Taufer: ''Odisej in sin ali Svet in dom'' (SMG,  1990)  
* [[Herbert Achternbusch]]-Eduard Miler: ''Susn'' (SMG, [[1993]])  
* [[Herbert Achternbusch]]-Eduard Miler: ''Susn'' (SMG, 1993)  
* Ibsen-Meta Hočevar: ''Družinski album'', (SMG, Wiener Festwochen, [[1994]])  
* Ibsen-Meta Hočevar: ''Družinski album'', (SMG, Wiener Festwochen, 1994)  
* [[Dušan Jovanović]]-Meta Hočevar: ''Uganka korajže'' (SNG Drama, Ljubljana, [[1994]])
* [[Dušan Jovanović]]-Meta Hočevar: ''Uganka korajže'' (SNG Drama, Ljubljana, 1994)
* B. Brecht-Matjaž Berger: ''Galileo Galilei'' (SMG, [[1996]])  
* B. Brecht-Matjaž Berger: ''Galileo Galilei'' (SMG, 1996)  
* [[Sofokles]]-Tomi Janežič: ''Kralj Ojdipus'' (SMG, 1998)  
* [[Sofokles]]-Tomi Janežič: ''Kralj Ojdipus'' (SMG, 1998)  
* Barbara Novakovič: ''Paracelsus in Frankenstein'', (Muzeum, CD, [[1999]])
* Barbara Novakovič: ''Paracelsus in Frankenstein'', (Muzeum, CD, 1999)
* [[Ionesco]]-Vito Taufer: ''Učna ura'' (SMG, [[2004]])  
* [[Ionesco]]-Vito Taufer: ''Učna ura'' (SMG, 2004)  
* Jan Decorte: ''Visoka pesem'' (SMG, [[2007]])
* Jan Decorte: ''Visoka pesem'' (SMG, 2007)
* Matjaž Pograjc: ''Ljubezen na smrt'' (SMG, [[2007]])
* Matjaž Pograjc: ''Ljubezen na smrt'' (SMG, 2007)
==Nagrade==
==Nagrade==
*1993 [[Nagrade Borštnikovega srečanja|Borštnikova diploma in nagrada za dramaturgijo]] (H. Achternbusch ''Susn'', SMG) [[Tomaž Toporišič/Nagrade|obrazložitev]]
*1993 [[Nagrade Borštnikovega srečanja|Borštnikova diploma in nagrada za dramaturgijo]] (H. Achternbusch ''Susn'', SMG) [[Tomaž Toporišič/Nagrade|obrazložitev]]
[[priimek ime:=Toporišič, Tomaž| ]]
[[priimek ime:=Toporišič, Tomaž| ]]
== Bibliografija ==
=== Znanstveni monografiji o gledališču in drami XX. stoletja ===
* ''Med zapeljevanjem in sumničavostjo'', razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču druge polovice XX. stoletja, Maska, Transformacije, Ljubljana, 2004.
* ''Ranljivo telo teksta in odra'', kriza dramskega avtorja v gledališču osemdesetih in devetdesetih let 20. stoletja, knjižnica MGL, Ljubljana, 2007.
=== Uredniško delo ===
* ''Prostori igre / Play Spaces'': Meta Hočevar 1972-2005, monografski katalog (urednik), Mestna galerija 2006. 
* ''Ali je prihodnost že prišla?'' petdeset let Slovenskega mladinskega gledališča, (sourednik), SMG, Ljubljana, 2007.
=== Izbor razprav o dramatiki in gledališču ===
* ''V objemu pogleda in besede'', 75, 85, Moderna galerija, 2003. 
* ''Drama in gledališče: razmerje med tekstom in uprizoritvijo kot razmerje med dramskim in gledališkim prostorom'', Sodobnost, februar, marec 2004. 
* ''Gledališče podob, postdramsko gledališče, pozni socializem in postsocializem'', 85/95, Moderna galerija, 2004.     
* ''Postmoderne dekonstruktivističke taktike čitanja avantgarde'', TKH 8, december 2004, Beograd, str. 49-58.
* ''Strategije (politične) subverzije v sodobnih scenskih umetnostih (Pograjc, Zupančič in Hrvatin: trije slovenski primeri)'', Maska, 2005.
* ''The Politics Of Performing Arts And Its Strategies: From Pocha Nostra To Refugee Camps For First World Citizens'', Artmargins. december 2005
* ''Romanizacija, epizacija, rapsodizacija, dramatizacija'', Literatura 175-176, 2006.
* ''Ranljivo telo teksta in odra. Performativni obrat in njegove sledi v slovenskem gledališču po letu 2000''.Zbornik Sodobne scenske umetnosti, Maska, 2006.
* ''(Ne več) dramski gledališki tekst in postdramsko gledališče''. Primerjalna književnost. Letn. 30, št. 1, (2007), str. 181-189.
== Zunanje povezave ==
* [http://ttoporisic.googlepages.com Domača stran Tomaža Toporišiča]
* [http://www.mladinsko.org Domača stran Slovenskega mladinskega gledališča]

Redakcija: 23:13, 12. september 2007

Življenjepis

Na Filozofski fakulteti v Ljubljani je diplomiral iz primerjalne književnosti in literarne teorije ter angleškega jezika in literature. Leta 2003 je na isti fakulteti magistriral, leta 2006 pa doktoriral, obakrat pri prof. dr. Ladu Kralju na temi Razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču 1969–1994 in Kriza dramskega avtorja v gledališču 80. in 90. let 20. stoletja. Soustanovil je festival sodobnih odrskih umetnosti Exodos. Je dramaturg Slovenskega mladinskega gledališča in generalni sekretar slovenskega centra Mednarodnega inštituta mediteranskega gledališča (IITM).

Že med študijem je leta 1986 je začel redno objavljati kritiko in esejistiko v slovenskih revijah in časopisih ter zbornikih (Literatura, Nova revija, Delo , Dnevnik, Vilenica, Le Livre Slovène, Quorum ipd.) ter se je kot prevajalec, esejist in kritik intenzivno posvetil sodobni književnosti.

V letih 1989/1990 se je začel resneje ukvarjati s sodobno, predvsem slovensko dramatiko in ugledališčenjem le-te ter tvorno sodelovati kot dramaturg v slovenskem gledališču. Tako se je leta 1992 zaposlil v Slovenskem mladinskem gledališču kot dramaturg, opravljal to funkcijo do leta 1996, ko je postal v. d. umetniškega vodja gledališča, leta 1997 pa programski direktor. Od leta 2003 v SMG ponovno opravlja delo dramaturga.

V teh letih se je vzporedno ukvarjal z literarno zgodovino, teorijo, esejistiko in kritiko ter se specializiral za področje gledaliških študij in teatrologije, predvsem novih odnosov med tekstualnimi podlagami in njihovimi realizacijami znotraj polja sodobnih odrskih umetnosti. Od leta 1993 se je intenzivno ukvarjal s pojmi evropskih in svetovnih odrskih umetnosti, njihove refleksije ter funkcije dramatike in literarnih predlog znotraj polja dramatike in evropskega gledališča, praktično v okviru festivala sodobnih odrskih umetnosti Exodos, teoretično pa v okviru mednarodnih simpozijev in srečanj, namenjenih tej tematiki.

Dramaturgije (izbor)

Kot dramaturg je sodeloval z režiserji, kot so Vito Taufer, Matjaž Pograjc, Eduard Miler, Meta Hočevar, Barbara Novakovič, Jan Decorte, Branko Potočan, Silvan Omerzu in Zdravko Haderlap.


  • Veno Taufer-Vito Taufer: Odisej in sin ali Svet in dom (SMG, 1990)
  • Herbert Achternbusch-Eduard Miler: Susn (SMG, 1993)
  • Ibsen-Meta Hočevar: Družinski album, (SMG, Wiener Festwochen, 1994)
  • Dušan Jovanović-Meta Hočevar: Uganka korajže (SNG Drama, Ljubljana, 1994)
  • B. Brecht-Matjaž Berger: Galileo Galilei (SMG, 1996)
  • Sofokles-Tomi Janežič: Kralj Ojdipus (SMG, 1998)
  • Barbara Novakovič: Paracelsus in Frankenstein, (Muzeum, CD, 1999)
  • Ionesco-Vito Taufer: Učna ura (SMG, 2004)
  • Jan Decorte: Visoka pesem (SMG, 2007)
  • Matjaž Pograjc: Ljubezen na smrt (SMG, 2007)

Nagrade

Bibliografija

Znanstveni monografiji o gledališču in drami XX. stoletja

  • Med zapeljevanjem in sumničavostjo, razmerje med tekstom in uprizoritvijo v slovenskem gledališču druge polovice XX. stoletja, Maska, Transformacije, Ljubljana, 2004.
  • Ranljivo telo teksta in odra, kriza dramskega avtorja v gledališču osemdesetih in devetdesetih let 20. stoletja, knjižnica MGL, Ljubljana, 2007.

Uredniško delo

  • Prostori igre / Play Spaces: Meta Hočevar 1972-2005, monografski katalog (urednik), Mestna galerija 2006.
  • Ali je prihodnost že prišla? petdeset let Slovenskega mladinskega gledališča, (sourednik), SMG, Ljubljana, 2007.

Izbor razprav o dramatiki in gledališču

  • V objemu pogleda in besede, 75, 85, Moderna galerija, 2003.
  • Drama in gledališče: razmerje med tekstom in uprizoritvijo kot razmerje med dramskim in gledališkim prostorom, Sodobnost, februar, marec 2004.
  • Gledališče podob, postdramsko gledališče, pozni socializem in postsocializem, 85/95, Moderna galerija, 2004.
  • Postmoderne dekonstruktivističke taktike čitanja avantgarde, TKH 8, december 2004, Beograd, str. 49-58.
  • Strategije (politične) subverzije v sodobnih scenskih umetnostih (Pograjc, Zupančič in Hrvatin: trije slovenski primeri), Maska, 2005.
  • The Politics Of Performing Arts And Its Strategies: From Pocha Nostra To Refugee Camps For First World Citizens, Artmargins. december 2005
  • Romanizacija, epizacija, rapsodizacija, dramatizacija, Literatura 175-176, 2006.
  • Ranljivo telo teksta in odra. Performativni obrat in njegove sledi v slovenskem gledališču po letu 2000.Zbornik Sodobne scenske umetnosti, Maska, 2006.
  • (Ne več) dramski gledališki tekst in postdramsko gledališče. Primerjalna književnost. Letn. 30, št. 1, (2007), str. 181-189.

Zunanje povezave