Vesna Jurca Tadel: Razlika med redakcijama
Brez povzetka urejanja |
Brez povzetka urejanja |
||
(29 vmesnih redakcij 4 uporabnikov ni prikazanih) | |||
Vrstica 1: | Vrstica 1: | ||
[[Kategorija:Ustvarjalci|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Dramaturgi|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Kritiki, teatrologi, teoretiki, raziskovalci in publicisti|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Prevajalci|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Umetniški vodje|Jurca Tadel,Vesna]] | [[Kategorija:Ustvarjalci|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Dramaturgi|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Kritiki, teatrologi, teoretiki, raziskovalci in publicisti|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Prevajalci|Jurca Tadel,Vesna]][[Kategorija:Umetniški vodje|Jurca Tadel,Vesna]] | ||
<div style="float: right">[[Slika:Vesna- | <div style="float: right">[[Slika:JURCA TADEL Vesna 2023 HiRes©PeterUhan 73-1536x1002.jpg|sličica|Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana]]</div> | ||
==Življenjepis== | ==Življenjepis== | ||
Dramaturginja, kritičarka, esejistka | Dramaturginja, kritičarka, esejistka in prevajalka. | ||
Kot študentka dramaturgije na [[AGRFT]] je delala kot dramaturginja ali asistentka dramaturgije v večini slovenskih poklicnih gledališč ([[SNG Drama Ljubljana|SNG Drama]], [[SNG Nova Gorica|PDG Nova Gorica]], [[SNG Maribor]], [[SLG Celje]]) z uveljavljenimi (Georgij Paro, [[Zvone Šedlbauer]]) in mladimi režiserji ([[Barbara Hieng Samobor|Barbara Hieng]]). | Kot študentka dramaturgije na [[AGRFT]] je v letih 1985-94 delala kot dramaturginja ali asistentka dramaturgije v večini slovenskih poklicnih gledališč ([[SNG Drama Ljubljana|SNG Drama]], [[SNG Nova Gorica|PDG Nova Gorica]], [[SNG Maribor]], [[SLG Celje]]) z uveljavljenimi (Georgij Paro, [[Zvone Šedlbauer]]) in mladimi režiserji ([[Barbara Hieng Samobor|Barbara Hieng]]). | ||
V sezoni 1985/1986 je bila članica dramaturškega tima SNG Drama Maribor, po diplomi iz dramaturgije na AGFRT leta 1986 pa se je zaposlila kot dramaturginja v [[MGL]], kjer je bila v letih 1991-93 tudi v.d. umetniškega vodje. | V sezoni 1985/1986 je bila članica dramaturškega tima SNG Drama Maribor, po diplomi iz dramaturgije na AGFRT leta 1986 pa se je zaposlila kot dramaturginja v [[MGL]], kjer je bila v letih 1991-93 tudi v. d. umetniškega vodje. | ||
Kot v.d. umetniškega vodje v MGL je povabila k sodelovanju nekatere najbolj uveljavljene domače in tuje režiserje ([[Dušan Jovanović|Dušana Jovanovića]], [[Janez Pipan|Janeza Pipana]], Miro Erceg); uvrstila na repertoar vrsto slovenskih novitet (''Tugomer'' [[Vili Ravnjak|Vilija Ravnjaka]], ''Kaj pa Leonardo?'' [[Evald Flisar|Evalda Flisarja]], ''Klinika Tivoli d.o.o'' [[Boštjan Tadel|Boštjana Tadla]] et al.); omogočila vrsto vznemirljivih uprizoritev (Goethejeva ''Stella'' v režiji Janeza Pipana, Pirandellova ''Kaj je resnica?'' v režiji Dušana Jovanovića, Taborijeve ''Goldbergove variacije'' itd); dala priložnost vrsti mladih, še neuveljavljenih igralcev ([[Bojan Emeršič]], [[Nataša Barbara Gračner]], [[Nataša Tič Ralijan|Nataša Ralijan]]); omogočila sodelovanje vrsti svežih zunanjih sodelavcev - ustvarjalcev na področju gledališča ([[Matjaž Farič]], Zoran Predin, [[Dušan Milavec]], [[Boris Benčič]], [[Milko Lazar]], [[Petar Ugrin]]); skrbela za visoko kvaliteto in žanrsko uravnoteženost repertoarja. Repertoarja, ki ju je zasnovala za sezoni 1991/2 in 1992/3, sta bila splošno sprejeta kot inovativna in komunikativna. | Kot v. d. umetniškega vodje v MGL je povabila k sodelovanju nekatere najbolj uveljavljene domače in tuje režiserje ([[Dušan Jovanović|Dušana Jovanovića]], [[Janez Pipan|Janeza Pipana]], Miro Erceg); uvrstila na repertoar vrsto slovenskih novitet (''Tugomer'' [[Vili Ravnjak|Vilija Ravnjaka]], ''Kaj pa Leonardo?'' [[Evald Flisar|Evalda Flisarja]], ''Klinika Tivoli d.o.o'' [[Boštjan Tadel|Boštjana Tadla]] et al.); omogočila vrsto vznemirljivih uprizoritev (Goethejeva ''Stella'' v režiji Janeza Pipana, Pirandellova ''Kaj je resnica?'' v režiji Dušana Jovanovića, Taborijeve ''Goldbergove variacije'' itd); dala priložnost vrsti mladih, še neuveljavljenih igralcev ([[Bojan Emeršič]], [[Nataša Barbara Gračner]], [[Nataša Tič Ralijan|Nataša Ralijan]]); omogočila sodelovanje vrsti svežih zunanjih sodelavcev - ustvarjalcev na področju gledališča ([[Matjaž Farič]], Zoran Predin, [[Dušan Milavec]], [[Boris Benčič]], [[Milko Lazar]], [[Petar Ugrin]]); skrbela za visoko kvaliteto in žanrsko uravnoteženost repertoarja. Repertoarja, ki ju je zasnovala za sezoni 1991/2 in 1992/3, sta bila splošno sprejeta kot inovativna in komunikativna, zlasti zaradi prepleta uveljavljenih slovenskih gledališčnikov z mednarodnimi ustvarjalci ter slovenskih novitet in angažmaja tedaj najmlajše igralske generacije. | ||
Leta 1994 je odšla v Cankarjevo založbo, od leta 1995 pa je zaposlena na Ministrstvu za kulturo, večinoma v Sektorju za mednarodno sodelovanje, ki ga je nekajkrat tudi vodila. | Leta 1994 je odšla v Cankarjevo založbo, od leta 1995 pa je bila zaposlena na Ministrstvu za kulturo, večinoma v Sektorju za mednarodno sodelovanje, ki ga je nekajkrat tudi vodila. Od leta 2013 je strokovno pokrivala področje gledališča in vodila Sektor za umetnost. Leta 2022 je nastopila funkcijo ravnateljice [[SNG Drama Ljubljana]]. | ||
Gledališke in literarne kritike je pisala že med študijem, nato pa znova od leta 1999, | Gledališke in literarne kritike je pisala že med študijem, nato pa znova od leta 1999, ko je za revijo ''Sodobnost'' pisala najprej o uprizoritvah slovenskih dram v vseh slovenskih poklicnih gledališčih, od leta 2003 do 2011 pa za rubriko ''Gledališki dnevnik''. Od leta 2003 do leta 2006 je za časopis ''Delo'' pisala kritike o predstavah v SNG Drama Ljubljana, v sezoni 2006/2007 pa za revijo ''Ampak'' eseje o gledališču v rubriki ''Ves svet je oder''. Od leta 2010 do 2013 je pisala kritike za štirinajstdnevnik ''Pogledi''. | ||
Leta 2007 je bila predsednica žirije [[Borštnikovo srečanje|Borštnikovega srečanja]], od leta 2007 do 2011 pa članica žirije za nagrado Kresnik. | Izbor njenih kritik z naslovom ''Zakaj že?'' in podnaslovom ''Uprizoritve slovenskih dramskih besedil in dramatizacij (Od sezone 1999/2000 do sezone 2012/2013, Sodobnost, Ampak, Delo, Pogledi)'' je leta 2020 izšel v zbirki ''Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta''. | ||
Leta 2007 je bila predsednica žirije [[Borštnikovo srečanje|Borštnikovega srečanja]], od leta 2007 do 2011 pa članica žirije časopisa ''Delo'' za nagrado Kresnik za najboljši slovenski roman. | |||
Ukvarja se tudi s prevajanjem, med drugim v angleščino drame slovenskih avtorjev (Vilija Ravnjaka, Boštjana Tadla in Matjaža Zupančiča). | Ukvarja se tudi s prevajanjem, med drugim v angleščino drame slovenskih avtorjev (Vilija Ravnjaka, Boštjana Tadla in Matjaža Zupančiča). | ||
Njena maksima pri umetniškem vodenju [[SNG Drama Ljubljana]] je uprizarjanje klasičnih del, uprizarjanje del slovenskih avtorjev, uprizarjanje najbolj vznemirljivih in relevantnih sodobnih tujih del ter izbor vrhunskih sodelavcev. | |||
==Dramaturgije== | |||
===1991-2000=== | |||
{{#dynamic_content:rep | person | 12130 | dramaturgies | 1991-2024}} | |||
===1980-1990=== | |||
{{#dynamic_content:rep | person | 12130 | dramaturgies | 1985-1990}} | |||
*1986; [https://repertoar.sigledal.org/predstava/8829 PASIJON PO LUKULU], r. Mira Erceg, SNG Drama Maribor (soavtorstvo z Vilijem Ravnjakom in Miro Erceg) | |||
*1985; Ivan Cankar [https://repertoar.sigledal.org/predstava/8655 POHUJŠANJE V DOLINI ŠENTFLORJANSKI], r. Barbara Hieng, AGRFT (diplomska predstava) | |||
{{#dynamic_content:rep | person | 12130 | dramaturgies | 1984-1984}} | |||
*1984; Fjodor Mihajlovič Dostojevski/Andrej Hieng [https://repertoar.sigledal.org/predstava/8181 BRATJE KARAMAZOVI], r. Georgij Paro, SNG Drama Ljubljana, (asistenca) | |||
==Prevodi== | |||
*John Millington Synge: ''Junak z zahoda'' (Mestno gledališče Ljubljansko, 1989) | |||
*Vili Ravnjak: ''Aneks'' (''The Annexe'',1990) | |||
*Vili Ravnjak: ''Caravaggio'' (''Caravaggio'',1991) | |||
*Boštjan Tadel: ''Policija, d.o.o.'' (''The Police'', 1999; so-avtorstvo prevoda) | |||
*Matjaž Zupančič: ''Vladimir'' (''Vladimir'', 2001) | |||
*Boštjan Tadel: ''Anywhere Out of this World'' (''Anywhere Out of this World'' 2005; so-avtorstvo prevoda ) | |||
*Matjaž Zupančič: ''Razred'' (''The Class'', 2006) | |||
*Matjaž Zupančič: ''Shocking Shopping'' (''Shocking Shopping'', 2011) | |||
==Bibliografija== | |||
*2020: ''Zakaj že? Uprizoritve slovenskih dramskih besedil in dramatizacij (Od sezone 1999/2000 do sezone 2012/2013, Sodobnost, Ampak, Delo, Pogledi)'', Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta, letnik 57, številka 101, Ljubljana | |||
==Viri in literatura== | ==Viri in literatura== | ||
*SNG Drama Ljubljana | |||
==Zunanje povezave== | ==Zunanje povezave== | ||
*[http://www.pogledi.si/avtor/vesna%20jurca%20tadel Pogledi] | *[http://www.pogledi.si/avtor/vesna%20jurca%20tadel Pogledi - www.pogledi.si] | ||
*[http://www.veza.sigledal.org/prispevki/vesna-jurca-tadel-kritika-je-nujna-sopotnica-umetnosti Vesna Jurca Tadel: »Kritika je nujna sopotnica umetnosti« - www.sigledal.org] | *[http://www.veza.sigledal.org/prispevki/vesna-jurca-tadel-kritika-je-nujna-sopotnica-umetnosti Vesna Jurca Tadel: »Kritika je nujna sopotnica umetnosti« - www.sigledal.org, 18.6.2013] | ||
*[https://www.rtvslo.si/kultura/oder/vesna-jurca-tadel-igranje-klasikov-omogoca-vloge-po-katerih-si-igralske-kreacije-se-leta-zapomnimo/719317 Vesna Jurca Tadel: »Igranje klasikov omogoča vloge, po katerih si igralske kreacije še leta zapomnimo« - www.rtvslo.si, 28. 8. 2024] |
Trenutna redakcija s časom 10:57, 3. september 2024
Življenjepis
Dramaturginja, kritičarka, esejistka in prevajalka. Kot študentka dramaturgije na AGRFT je v letih 1985-94 delala kot dramaturginja ali asistentka dramaturgije v večini slovenskih poklicnih gledališč (SNG Drama, PDG Nova Gorica, SNG Maribor, SLG Celje) z uveljavljenimi (Georgij Paro, Zvone Šedlbauer) in mladimi režiserji (Barbara Hieng).
V sezoni 1985/1986 je bila članica dramaturškega tima SNG Drama Maribor, po diplomi iz dramaturgije na AGFRT leta 1986 pa se je zaposlila kot dramaturginja v MGL, kjer je bila v letih 1991-93 tudi v. d. umetniškega vodje.
Kot v. d. umetniškega vodje v MGL je povabila k sodelovanju nekatere najbolj uveljavljene domače in tuje režiserje (Dušana Jovanovića, Janeza Pipana, Miro Erceg); uvrstila na repertoar vrsto slovenskih novitet (Tugomer Vilija Ravnjaka, Kaj pa Leonardo? Evalda Flisarja, Klinika Tivoli d.o.o Boštjana Tadla et al.); omogočila vrsto vznemirljivih uprizoritev (Goethejeva Stella v režiji Janeza Pipana, Pirandellova Kaj je resnica? v režiji Dušana Jovanovića, Taborijeve Goldbergove variacije itd); dala priložnost vrsti mladih, še neuveljavljenih igralcev (Bojan Emeršič, Nataša Barbara Gračner, Nataša Ralijan); omogočila sodelovanje vrsti svežih zunanjih sodelavcev - ustvarjalcev na področju gledališča (Matjaž Farič, Zoran Predin, Dušan Milavec, Boris Benčič, Milko Lazar, Petar Ugrin); skrbela za visoko kvaliteto in žanrsko uravnoteženost repertoarja. Repertoarja, ki ju je zasnovala za sezoni 1991/2 in 1992/3, sta bila splošno sprejeta kot inovativna in komunikativna, zlasti zaradi prepleta uveljavljenih slovenskih gledališčnikov z mednarodnimi ustvarjalci ter slovenskih novitet in angažmaja tedaj najmlajše igralske generacije.
Leta 1994 je odšla v Cankarjevo založbo, od leta 1995 pa je bila zaposlena na Ministrstvu za kulturo, večinoma v Sektorju za mednarodno sodelovanje, ki ga je nekajkrat tudi vodila. Od leta 2013 je strokovno pokrivala področje gledališča in vodila Sektor za umetnost. Leta 2022 je nastopila funkcijo ravnateljice SNG Drama Ljubljana.
Gledališke in literarne kritike je pisala že med študijem, nato pa znova od leta 1999, ko je za revijo Sodobnost pisala najprej o uprizoritvah slovenskih dram v vseh slovenskih poklicnih gledališčih, od leta 2003 do 2011 pa za rubriko Gledališki dnevnik. Od leta 2003 do leta 2006 je za časopis Delo pisala kritike o predstavah v SNG Drama Ljubljana, v sezoni 2006/2007 pa za revijo Ampak eseje o gledališču v rubriki Ves svet je oder. Od leta 2010 do 2013 je pisala kritike za štirinajstdnevnik Pogledi.
Izbor njenih kritik z naslovom Zakaj že? in podnaslovom Uprizoritve slovenskih dramskih besedil in dramatizacij (Od sezone 1999/2000 do sezone 2012/2013, Sodobnost, Ampak, Delo, Pogledi) je leta 2020 izšel v zbirki Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta.
Leta 2007 je bila predsednica žirije Borštnikovega srečanja, od leta 2007 do 2011 pa članica žirije časopisa Delo za nagrado Kresnik za najboljši slovenski roman.
Ukvarja se tudi s prevajanjem, med drugim v angleščino drame slovenskih avtorjev (Vilija Ravnjaka, Boštjana Tadla in Matjaža Zupančiča).
Njena maksima pri umetniškem vodenju SNG Drama Ljubljana je uprizarjanje klasičnih del, uprizarjanje del slovenskih avtorjev, uprizarjanje najbolj vznemirljivih in relevantnih sodobnih tujih del ter izbor vrhunskih sodelavcev.
Dramaturgije
1991-2000
1980-1990
- 1986; PASIJON PO LUKULU, r. Mira Erceg, SNG Drama Maribor (soavtorstvo z Vilijem Ravnjakom in Miro Erceg)
- 1985; Ivan Cankar POHUJŠANJE V DOLINI ŠENTFLORJANSKI, r. Barbara Hieng, AGRFT (diplomska predstava)
- 1984; Fjodor Mihajlovič Dostojevski/Andrej Hieng BRATJE KARAMAZOVI, r. Georgij Paro, SNG Drama Ljubljana, (asistenca)
Prevodi
- John Millington Synge: Junak z zahoda (Mestno gledališče Ljubljansko, 1989)
- Vili Ravnjak: Aneks (The Annexe,1990)
- Vili Ravnjak: Caravaggio (Caravaggio,1991)
- Boštjan Tadel: Policija, d.o.o. (The Police, 1999; so-avtorstvo prevoda)
- Matjaž Zupančič: Vladimir (Vladimir, 2001)
- Boštjan Tadel: Anywhere Out of this World (Anywhere Out of this World 2005; so-avtorstvo prevoda )
- Matjaž Zupančič: Razred (The Class, 2006)
- Matjaž Zupančič: Shocking Shopping (Shocking Shopping, 2011)
Bibliografija
- 2020: Zakaj že? Uprizoritve slovenskih dramskih besedil in dramatizacij (Od sezone 1999/2000 do sezone 2012/2013, Sodobnost, Ampak, Delo, Pogledi), Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta, letnik 57, številka 101, Ljubljana
Viri in literatura
- SNG Drama Ljubljana