Janez Janša

Življenjepis

(*1964, Rijeka) Janez Janša je avtor, režiser in izvajalec interdisciplinarnih projektov. Študiral je sociologijo in gledališko režijo na Univerzi v Ljubljani ter gledališko teorijo na Univerzi v Antwerpnu. Janša je ustvaril številna samostojna avtorska scenska dela - med drugimi Camillo Memo 1.0, Miss Mobile, Mi vsi smo Marlene Dietrich FOR, Pupilija, papa Pupilo pa Pupilčki – rekonstrukcija, Fake it! in Slovensko narodno gledališče, ki so bila predstavljena na pomembnih evropskih in ameriških prizoriščih, med drugim: Piccolo Teatro (Milano), Le Centre national d'art et de culture Geoerges Pompidou (Pariz), La MaMa Experimental Theatre Club (New York), Highways Performance Space (Los Angeles), ICA (London), Hebbel am Ufer (Berlin), Impulstanz (Dunaj), Tanz im August (Berlin), Tramway (Glasgow)in Tanzquartier (Dunaj). Nastopal je tudi v projektu Meg Stuart At the Table. Janša je avtor in soavtor interdisciplinarnih, konceptualnih in vizualnih del, med njimi Kabinet spominov – solzodajalska akcija, Begunsko taborišče za državljane prveg sveta, Signatura Dogodek Kontekst ter NAME Readymade (oboje z Janezom Janšo in Janezom Janšo). Je soustanovitelj organizacije P.E.A.C.E. - Peacekeepers' entertainment, art and cultural exchange (z Maretom Bulcem). Z interdisciplinarnimi projekti je sodeloval na razstavah v Benetkah, New Yorku, Atenah, Zagrebu, Gentu, San Franciscu, Johannesburgu, Berlinu, Grazu, Rio de Janeiru ...

Janša je uredil temeljne zbornike s področja sodobne teorije scenskih umetnosti (Prisotnost, predstavljanje, teatralnost in Teorije sodobnega plesa) ter napisal monografijo o belgijskemu umetniku Janu Fabru (Ponavljanje, norost, disciplina - celostna umetnina Fabre), ki je bila prevedena v francoščino, nizozemščino in italijanščino. Razprave objavlja v najpomembnejših evropskih in svetovnih revijah s področja scenskih umetnosti. Masko, časopis za scenske umetnosti je urejal med leti 1998 in 2006.

Je soustanovitelj Centra za raziskave scenskih umetnosti DELAK ter izobraževalnega programa Seminar sodobnih scenskih umetnosti. Redno izvaja delavnice in predava na evropskih in ameriških univerzah in v umetniških središčih. Za svoje delo je prejel več nagrad v Sloveniji in tujini.

Umetniška dela

Gledališče in sodobni ples

  • 2009 Spomenik G2, Maska in Mestno gledališče ljubljansko
  • 2007 Program!, Tanzquartier, Dunaj, Tanz im August, Berlin, Kampnagel, Hamburg
  • 2007 Slovensko narodno gledališče, Maska
  • 2007 Fake it!, Exodos
  • 2006 Pupilija, Papa Pupilo Pa Pupilčki - Rekonstrukcija, Maska in Ex Ponto
  • 2006 Soiree, Tanz im August, Berlin
  • 2005 Mi vsi smo Marlene Dietrich For, Maska, Iceland Dance Comapny, Reykjavik
  • 2003 Paradise?, UIA, Troubleyn Theatre, Antwerpen
  • 2003 Collect-if, Maska, Troubleyn, Vooruit, Gent
  • 2001 Q&A. Very private. Very public, Maska in Cankarjev dom
  • 2000 Drive in camillo, Manifesta 3, Cankarjev dom in Maska
  • 2000 Kača na nebesnem svodu, Museo Provincale di Gorizia
  • 1998 Camillo - Memo 1.0 : Construzione del teatro, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, Milan
  • 1997 Moške fantazije, Slovensko mladinsko gledališče in KUD B-51
  • 1997 Banket, SNG Nova Gorica in KUD B-51
  • 1995 Celica, Slovensko mladinsko gledališče
  • 1994 Novi organon, Cankarjev dom in KUD B-51
  • 1993 Ženska, ki nenehno govori, Cankarjev dom, In-art center
  • 1990 Kanon, Zaklonišče B-51, Ljubljana

Performansi in interdisciplinarna dela

  • 2008 Življenje [V nastajanju], Maska in Tanz im August, Berlin
  • 2008 Signatura Dogodek Kontekst, Aksioma, Masa, Maska, Berlin
  • 2007 Triglav na Triglavu, Aksioma, Masa, Maska, Triglav
  • 2005 CC Center ~ City, Maska
  • 2005 P.E.A.C.E. - Peacekeeping, Entertainment, Art and Culture Exchange, Zavod NO HISTORY, Maska
  • 2004 Begunsko taborišče za državljane prvega sveta, Maska
  • 2001 Miss mobile – Performans mobilne telefonije, Maska
  • 1998 Camillo - Memo 4.0: Kabinet spominov - Solzodajalska akcija, Slovenian Theatre Museum, KUD B-51
  • 1998 Ferdo Delak – Avantgardist – cd-rom, Zavod Delak – Center za raziskave scenskih umetnosti, Ljubljana
  • 1993 Razlika in ponavljanje – Živi muzej, Squated Military House at Metelkova City, Ljubljana

Samostojne razstave

  • 2009 Life [In progress], Centro Municipal de Arte, Helio Oiticica, Rio de Janeiro
  • 2008 Name readymade, Forum Stadtpark, Steierischer Herbst, Graz
  • 2005 CC Center ~ City, Galerija P74, Ljubljana
  • 2004 Refugee camp for the first world citizens, Filodramatica, Rijeka
  • 2004 Refugee camp for the first world citizens, Močvara, Zagreb
  • 1998 Camillo - Memo 0.1 (1998), Teatro Miela, Trst

Skupinske razstave (izbor)

  • 2009 Re-akt, Museum of Contemporary Art, Bucarest, Museudm of Modern Art, Rijeka,Galerija ŠKUC, Ljubljana
  • 2008 Transmediale 08, Haus der Kulturen der Welt, Berlin
  • 2007 Triglav, Mala galerija, Ljubljana
  • 2005 Bare life - Minimum unit for living, Vooruit, Gent
  • 2004 Social capital, Whitney Museum of American Art Independent Study Program exhibition, New York
  • 2004 The sneeze, Gazon Rouge Gallery, Athens
  • 2004 Borders, Galleria A+A, Venice
  • 2001 Zero gravity, Corner, Manchester
  • 2000 Zero gravity, Salon 3, London
  • 1999 Prague quadrennial, Internatiopnal Exhibition of Set and Costume Design, Prague

Režije

  • 1997 Emil Hrvatin Banket, PDG Nova Gorica
  • 1995 Emil Hrvatin Celica, Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana

Dramski tekst

SLOVENSKO NARODNO GLEDALIŠČE, Govorni material za poljubno število izvajalcev

Posebni članki

  • Marina Gržinić, "Od biopolitki do Necropolitics proti institucij sodobne umetnosti", v biopolitki, Necropolitics proti de-coloniality, Pavilion, Bukarešta, No.14, 2010, str. 35-48
  • Anja Roter: Spomenik G (2009): »In kaj če smo si vse skupaj izmislili? "Problematika gledališke rekonstrukcije, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za primerjalno književnost v literarno teorijo, Seminarska naloga (2008/09), Mentor: as. dr. Gašper Troha v Ljubljani.
  • Neža Pahovnik: Spomenik G (2009): Zadeva je delikatna., Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za primerjalno književnost v literarno teorijo, Seminarska naloga (2008/09), Mentor: as. dr. Gašper Troha v Ljubljani.
  • Wolf-Dieter Ernst, "Partizánske Warfare. Usposabljanje, zabava Obveznosti v politiko", v Performance Research, Routledge, London, vol. 14, no. 2 junij 2009, str 114-118
  • Astrid Peterle, »Ponovne uprizoritve v potencial preračunanega neuspeha«, pri Prišli so Pupilčki, Maska, Slovenski gledališki muzej, Ljubljana, 2009, str. 297-312
  • Astrid Peterle, "Reenactments und das Potential kalkulierten Scheiterns", v Tanzjournal, Berlin, no. 5 / 2009, str 6-14
  • Fleur Bokhoven "Performance Dokumentacija 4: Camillo Memo 4.0: Kabinet spominov. Session Tear Donnor", v Anatomy Live: Uspešnost poslovanja v gledališče, ki ga je uredila Maaike Bleeker, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2008, str 147-150
  • Tomaž Toporišič, "Jeziki predstave v politike besedila", v Drama, tekst, pisava, uredila Petra Pogorevc proti Tomaž Toporišič, Mestno gledališče ljubljansko, Ljubljana 2008, str 48-68
  • Blaž Lukan, "Ime u performativu: projekat Janez Janša«, Scena, Novi Sad, 4 / 2008, str. 131-141.
  • Blaž Lukan, »Projekt Janez Janša«, Amfiteáter, 1,1 (2008), str. 71-86.
  • Blaž Lukan, "predstav v pisava", v Drama, tekst, pisava, uredila Petra Pogorevc proti Tomaž Toporišič, Mestno gledališče ljubljansko, Ljubljana 2008, str 149-173
  • Barbara Orel, "Kabinet of Tears: The Art of Memory, zaznavanje v digitalni tehnologiji", V: Gledališče v spomin. Ur. Jelena Lužina. Skopje: Fakulteta za dramske umetnosti 2007, str. 53-62.
  • Katherina Zakravsky, »Na Reenactment of Pupilija. Foto roman «, Documenta Magazine 12, št. 3., Kassel 2007, str 76-85
  • Veronika Darianov, "računalniki (glasi" kosov ") dokazov: Kdo Govori? Whodunit? In kdo sem jaz?", V Mind Map! Zgodovina ni dano, edited by Marina Gržinić, Heeg Günther Darianov proti Veronika, Unviersität Leipzig, Revolver, Frankfurt 2006, str 104-111
  • Jasna Vombek, »Avtentičnost navideznega participacije" in "Privlačna zmuzljivost scenske avtorefleksije" v Prevzetnost pogleda, JSKD, Ljubljana, 2006, str 103-108
  • Maaike Bleeker "Moet gledališče de wereld Ocrveniti?" v tako dalje, Brussel, Jaargang 23, nr. 99, december 2005, str 73-76.
  • Arnd Wesemann, »Portret: Emil Hrvatin«, balet-Tanz, no. 4, april 2005, Berlin, str 20-25
  • Tomaž Toporišič, »Strategije (Politične) subverzije sodobnih scenskih v umetnostih (Pograjc, Zupančič v Hrvatin: trije slovenski primeri)«, Maska, št. 92-93, 2005, str. 57-73
  • Ric Allsop, »Zberemo-CE«, Frakcija, Zagreb, no. 30-31, zima 2003, pomlad 2004, str 58-63
  • Nadia Perucic, »Sprehod Družbeni red: Alternativni tokovi v razmerje moči«, Social Capital. Oblike Interaction, Whitney Museum of American Art, New York, 2004, str 13-18
  • Tomaž Toporišič, "Primer Emil Hrvatin: performativnost teorije", v Tomaž Toporišič, Med zapeljevanjem v sumničavostjo. Razmerje med tekstom v uprizoritvijo v slovenskem gledališču druge polovice 20. stoletja, Maska, Ljubljana, 2004, str 174-176
  • Barbara Orel, "Radiation za fiktivne v Real, za javno v zasebno", Maska, vol. XVIII, no. 78-79, zima 2003, str 92-95
  • Arnd Wesemann, »Schmecken und Riechen«, balet-Tanz, no. 8-9, avgust-september 2003, Berlin, str 42-47
  • Luk Van den Dries proti Nele Decockom, "Ceci n'est pas la réalité«, proti Zero Visibility, ki ga je uredila Valentina Valentini, Maska, Ljubljana, 2003, str 193-196
  • Luk Van den Dries, »Tearjerkers v Mindgames. O Emil Hrvatin's Theatre Work «, TheaterForum, La Jolla, Kalifornija, no. 23, Summer / Fall 2003, str 3-11
  • Franck Ancel, »L'art de la opomnika ou la opomnika de l'art«, v Ligeia, Dossiers sur l'art, Pariz, no. 41-44, Octobre 2002 - Juin 2003, str 9-22.
  • Kurt Taroff, »Long Distance Performance: Emil Hrvatin's Miss Mobile v La Mama«, slovanski v vzhodnoevropski Performance, New York, vol 22, No.2, Spring 2002, str 94-97
  • Marina Gržinić, "Memory Cabinets Emil Hrvatin's", PAJ, Journal of Performance umetnosti v New Yorku, no. 71, maj 2002, str 108-114
  • Miško Šuvaković, "Gledališče v teoriji, performativnost teorije: Emil Hrvatin", v Miško Šuvaković, Anatomija angelov, v Znanstveno publicistično središče, Ljubljana 2001, str. 234-237
  • Janez Vrečko »Drive proti Camillo kot zgodovina prihodnosti«, Maska, vol. XVI, no. 66-67, zima 2001, str 54-57
  • Marina Gržinić, "Nordung Dragana Živadinova v Cosmokinetic kabineta gledališče v kabineta Emil Hrvatin o Memories", v Digitized Bodies / Virtual Očala, ki ga je uredila Nina Czegledy, Ludwig Museum Budapest, 2001, str 71-85
  • Arnd Wesemann, »Drive-in balet v Ljubljani«, balet-Tanz, no. 8-9, avgust-september 2000, Berlin, str 68
  • Tatjana Greif, "Images Seen - Svoboda ujeta. Giulio Camillo V Age of Information«, Frakcija, Zagreb, št. 10-11, 1999, str 151-154
  • Peter Matussek, "renesančne gledališča Memory", Janus, Antwerp, no. 8 / 01, str 4-8
  • Luk Van den Dries proti Nele Decockom, »shranjujte izven leposlovje (nihče ne gleda)«, Janus, Antwerp, no. 9 / 01, str 11-16

Bibliografija

Avtor knjig

  • 2009 Life [In progress], Maska, Ljubljana
  • 2001 Ripetizione, folia, disciplina – L’opera teatrale di Jan Fabre, Infinito Ltd edizioni, Torino
  • 1994 Herhaaling, waanzin, discipline - Het theaterwerk van Jan Fabre, Kritak, International Theatre Bookshop, Leuven, Amsterdam
  • 1994 Jan Fabre - La discipline du chaos, le chaos de la discipline, Armand Colin, Paris
  • 1993 Ponavljanje, norost, disciplina - Celostna umetnina Fabre, Moderna galerija Ljubljana in Zveza kulturnih organizacij Slovenije, Ljubljana


Urednik zbornikov

  • 2010 V imenu ljudstva!, Maska, Ljubljana
  • 2001 Teorije sodobnega plesa (urednik), Maska, Ljubljana
  • 1997 Banket (urednik), Društvo B-51 in Primorsko dramsko gledališče, Ljubljana, Nova Gorica
  • 1997 Moške fantazije. Zgodovina in perverznost (urednik), Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana
  • 1996 Prisotnost, predstavljanje, teatralnost (urednik) - zbornik razprav iz sodobnih teorij gledališča, Maska, Ljubljana
  • 1995 Celica (urednik) - zbornik razprav iz teorije vizualnega in percepcije, Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana

Članki

(Upoštevane so le objave v strokovnih revijah, zbornikih, v katalogih)

  • 1991 KAKO KAJ NAREDIMO Z ZGODBO V PLESU, Problemi-Eseji, 1991, 1: 43-50
  • 1990 MODRO UREJEN KAOS, Likovne besede /Ljubljana/,1990, 12/13: 75-9
  • 1990 NEVIDNOST DIRIGENTA IN REžISERJA, v Opernem listu Opere SNG, 3. vprizoritev, Črne maske, februar 1990 /strani niso oštevilčene/
  • 1990 IZBRANA POGLAVJA IZ NOVEJŠE BELGIJSKE UMETNOSTI, v Belgijska eksplozija, Cankarjev dom, februar 1990, 29-30
  • 1990 Objekt režije, Scena /Novi Sad/, 1990, 4: 126-9
  • 1990 THE DISCIPLINE OF NEGATIVE DIMENSIONS / LA DISCIPLINE DES DIMENSIONS NEGATIVES
  • 1990 BLUE-ORDERED CHAOS / UN CHAOS ARRANGÉ EN BLUE
  • 1990 THE ACTOR IN PERFORMANCE AND EXHIBITION / L'ACTEUR DANS LE SPECTACLE ET L'EXPOSITION
  • 1990 THE GLASS HAS CRACKED / LE VERRE S'EST BRISÉ
  • 1990 THE VIEW OF THE DIRECTOR AND THE EYE OF THE PHOTOGRAPHER / LE REGARD DU METTEUR EN SCČNE ET L'OEIL DU PHOTOGRAPHE, pet esejev objavljenih v monografiji DAS GLAS IM KOPF WIRD VOM GLAS, Gent, 1990, 59-93, Imschoot Uitgevers; risbe Jana Fabre, fotografije Helmut Newton
  • 1990 ZBOGOM EKSPERIMENT!, 20 let EG Glej /katalog/, Ljubljana, 1990
  • 1990 OBJEKT MODNE FOTOGRAFIJE, M'ARS /Ljubljana/, 1990, 4: 60-1
  • 1990 TERORJI ZGODOVIN, M'ARS, 1990, 2: 54-8, intervju z Janom Fabrom
  • 1990 REKONSTRUKCIJA, M'ARS, 1990, 3: 20-6
  • 1990 RÉPÉTITION ET DISCIPLINE DANS LE THÉÂTRE ET LA DANSE, v La Danse - art du XXe siècle?, Textes réunis par Jean-Yves Pidoux, Editions Payot, Lausanne 1990, 376-93
  • 1990 Dekonstrukcija živih, Rival, 1990, 3/4: 94-7
  • 1989 Veliki vodozemac pod sistemom Kafke, Eschera... Serapionsa, Novi Prolog /Zagreb/, 1989, 12/13: 118-122
  • 1989 NAGON ZA POMIRENJEM KAZALIŠTA I FILMA, Novi Prolog, 1989, 14-16: 171-5
  • 1989 ŠTO UčINITI S NOVCEM U KAZALIŠTU, Novi Prolog, 1989, 14-16: 211-3
  • 1989 PRIVILEGIRAN POGLED, NARAVNO TELO, Problemi-Eseji /Ljubljana/, 1989, 7: 129-134
  • 1989 OBJEKT REžIJE, Problemi-Eseji, 1989, 8-10: 163-6
  • 1989 AKADEMIJA LIJEPE DISCIPLINE, Rival /Rijeka/, 1989, 1/2: 73-90
  • 1989 OSOVINA WILSON-MÜLLER (PREGLED), Rival, 1989, 3/4: 86-91
  • 1989 DOMAčA NALOGA: P.M., Maske /Ljubljana/, 1989, 14/15: 64-6
  • 1989 TRI DISPOZITIVA JEDNE TREćINE, Quorum /Zagreb/, 1989, 3: 209-18
  • 1989 PANOPTIKUNST, v katalogu Risbe, modeli, objekti Jana Fabra, Moderna galerija, Ljubljana, december 1989, 7-12, angleški prevod 13-19
  • 1989 RAIN MAN, Ekran /Ljubljana/, 1989, 3/4: 28

Nagrade

Zunanje povezave