Primož Jesenko

Iz Geslo

Foto: Nada Žgank

Življenjepis

Primož Jesenko, dramaturg in teatrolog (* 27. 3. 1975, Brežice), je po opravljeni Mednarodni maturi na Drugi gimnaziji Maribor in po študiju dramaturgije na AGRFT v Ljubljani leta 2006 zaključil magisterij. Ta je leta 2008 izšel v knjigi z naslovom Dramaturški koncepti v slovenskem gledališču 1950–1970: Herbert Grün, Lojze Filipič, Bojan Štih. Posebno pozornost namenja temi eksperimentalnega gledališča kot možnosti za strategijo upora v družbi.

Leta 1998 je sodeloval pri izboru projektov s področja uprizoritvenih umetnosti na festivalu Break 21 v organizaciji ŠOU Ljubljana. Član Izvršilnega odbora Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije v okviru mednarodnega združenja IATC (2008-2012). Umetniški koordinator mednarodnega festivala sodobnih uprizoritvenih umetnosti Exodos in koordinator slovenske udeležbe pri Mobile Laboratory for Theatre and Communication v okviru evropske mreže gledaliških festivalov F.I.T (2006-2008).

Sodeloval je v več raziskovalnih projektih (TACE – Occuppying Spaces: Eksperimentalno gledališče v Srednji Evropi, SGM, 2008-2010; Uprizarjanje vizualnega, uprizarjanje življenja, Maska Ljubljana, 2009, itn.) in na mnogih mednarodnih kolokvijih, festivalih in razstavah (Berlin, Stockholm, Tel Aviv, Praga itn.) – med drugim ob dvajsetletnici ustvarjanja Jana Lauwersa in gledališke skupine Needcompany (2007). Leta 2009 je kuriral slovenski delež pri razstavi Performing Revolution v New Yorku (2009).

Leta 2015 je izšla monografija Rob v središču: Izbrana poglavja o eksperimentalnem gledališču v Sloveniji 1955–1967, za katero je prejel Priznanje Vladimirja Kralja, ki ga podeljuje Društvo gledaliških kritikov in teatrologov. Od leta 2001 je deloval kot samostojni kulturni ustvarjalec, od 2012 je zaposlen v Slovenskem gledališkem inštitutu. Od 2019 je doktorski študent s temo Kriteriji kritiškega diskurza in gledališka kritika na Slovenskem 1867–1951 na AGRFT Ljubljana.

Kot gledališki kritik je z objavljanjem začel v Razgledih in pozneje postal sodelavec Dnevnika in Dela (1995–2013; čez 300 kritik). Objavlja v domačih in tujih revijah, v teatroloških zbornikih, gledaliških listih in knjižnih izdajah. Od 2004 je avtor in urednik za področje scenskih umetnosti pri mesečniku Dialogi. Član uredniškega odbora revije Amfiteater.

Bil je selektor tekmovalnega programa Festivala Borštnikovo srečanje, 2012 in 2013. Član umetniškega sveta in soselektor mednarodnega gledališkega festivala Exodos Ljubljana, 2007 in 2008.

Primož Jesenko (*1975) is a dramaturg, theatre critic and researcher, with particular focus on experimental theatre tendencies. He received his M. A. in Theatre Studies at the Academy of Theatre, Film, Radio and Television at the University of Ljubljana; his book Dramaturgical Concept in Slovene Theatre 1950-1970 was published in 2008. He is editor of the journal Dialogi performing arts section, as well as a contributor in theatre studies volumes and monographic catalogues. He participated in various research projects (i. e. TACE – Occupying Spaces: Experimental Theatre in Central Europe, National Theatre Museum of Slovenia; Performing Visuality, Performing Life, Maska Ljubljana) and numerous international festivals, exhibitions and colloquia (i. e. Exodos Festival, Ljubljana, 2006-2008; Performing Revolution 2009, New York). Since 2012 he is the curator of the video archive at the National Theatre Museum of Slovenia.

Mednarodno sodelovanje

  • evropski projekt Theatre Architecture in Central Europe/TACE (2008–2011, Slovenski gledališki muzej)
  • kurator slovenske sekcije na razstavi Performing Revolution in Central and Eastern Europe v New Yorku (New York Public Library in Slovenski gledališki muzej, 2009)
  • organizator dvodnevnega mednarodnega simpozija Interkritika (DGKTS in AICT, Mednarodna zveza gledaliških kritikov), Borštnikovo srečanje, 2010
  • član mednarodne žirije gledaliških kritikov, Sterijino pozorje Novi Sad, 2011
  • avtor izbora slovenskega prispevka v publikacijah World Scenography I (1975–1990) in World Scenography II (1990–2005) (izd. OISTAT, 2010 in 2014)
  • študijsko bivanje v rezidenci Ministrstva za kulturo RS, Dunaj, 2017 (raziskava gledališkega eksperimenta na Dunaju po drugi svetovni vojni, Theatermuseum Wien)

Dramaturgije

Režije

  • soavtor predstave Slečeni pogled (z Uršulo Lipovec Čebron, Marinko Štern, Petrom Musevskim, Ano Matijevič, Markom Mandićem in Damirjem Šabanom), v okviru Projekta 3 v produkciji zavoda Muzeum, 2000

Publicistična dejavnost

Monografije

  • Primož Jesenko Rob v središču: Izbrana poglavja iz zgodovine eksperimentalnega gledališča v Sloveniji 1955–1967. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 2015
  • Primož Jesenko Dramaturški koncepti v slovenskem gledališču 1950-1970: Herbert Grün, Lojze Filipič, Bojan Štih. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej in AGRFT, 2008

Gledališke kritike (izbor)

  • Dramska študija astronomskih anomalij (Evald Flisar: Stric iz Amerike; r. Dušan Mlakar; MGL). Sodobnost 1999/12.
  • Podložnost tihim imperativom (Zdenko Kodrič: Vlak čez jezero; r. Mile Korun; PG Kranj). Sodobnost 2001/1-2.
  • Juanna v deželi zanikovanja (Olga Grad vs. Juanna Regina; Via negativa, PG Kranj). Dialogi 2002/1-2.
  • Lucidna norost s stališčem (Še; Via negativa, Gledališče Glej). Delo, 2. 12. 2003.
  • Založeni v fundus (Ronald Schimmelpfennig: Predtem/potem, r. Sebastijan Horvat, E.P.I.Center). Delo, 6. 12. 2006.
  • V Limbu ozvočene papirologije: zvočni performans Bruto; Zavod Sploh, Gledališče Glej; Dialogi 2007/1-2.
  • Igra proti normi (Devet lahkih komadov; PreGlejev laboratorij, Stara elektrarna). Delo, 4. 4. 2007.
  • Prepoznati to, kar ni vidno (Everybody for Berlusconi; Dance or Die; r. Matjaž Pograjc. Amfiteater 2008/1.
  • Škoda, da nisem začel drugače (Smrt Koruna; KUD Ljud, Gledališče Glej). Dialogi 2008/11-12.
  • Komika par excellence in onkraj norme (Tok-tok!, Kolektiv Narobov). Dialogi 2009/3-4.
  • Post-alegorični Castellucci (La Divina Commedia, Avignon, 2009). Dialogi 2009/5-6.
  • Nagnjeni rokopis gledališča Muzeum – podčrtovati aktualne trenutke s pismi in zgodovino umetnosti (Knjižnica pisem; r. Barbara Novakovič). Dialogi 2012/10.
  • Promet luči brez zgodbe in zgodovine (Luftballet; r. Vlado Repnik; GVR babaLAN, Kino Šiška Ljubljana, Kibla Maribor). Dnevnik, 23. 10. 2012.
  • Pogled sina Božjega, blato, bombaši (Societas Raffaello Sanzio: O konceptu obraza Božjega sina; r. Romeo Castellucci; Eurokaz Zagreb), Dnevnik, 2. 7. 2013.

Intervjuji

  • Naprezanje, da bi bil nekaj posebnega, vodi le v to, da si podoben drugemu – pogovor s Tomijem Janežičem (Gledališki list A.P. Čehov: Utva, Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana, 1999/2000).
  • Beseda uspešneje prebija začarani krog vladajoče navideznosti; Intervju z Diano Koloini. Literatura 2003/145-146.
  • Tomaž Toporišič: Ko teorija in kritika zgolj opazujeta, kako ju praksa prehiteva po desni in se čudita. Dialogi 2004/9-10.
  • Alja Predan: Refleksija družbe se v gledališčih ne dogaja več. Dialogi 2006/3-4.
  • Da bi se dolgoročno pisalo več in tudi vse bolje: pogovor s Simono Semenič, koordinatorico projekta PreGlej. Dialogi 2006/7-8.
  • Zanima me inteligentna umetnost, gibkost in prefinjenost duha; Detektor z Vilijem Ravnjakom. Dialogi 2006/11-12.
  • Tone Partljič: Naloga pisatelja se mi zdi razumeti človeški element v času brez obsojanja. Dialogi 2007/11-12.
  • Miniaturke so eksperiment in se spreminjajo v vsaki svoji inkarnaciji; Detektor z Juretom Novakom. Dialogi 2008/7-8.
  • Kot bi bil tukaj začasno; pogovor z režiserjem Tomijem Janežičem. Gledališki list SNG Drama Ljubljana: Zarota svetohlincev, Molière, sezona 2008/09, št. 9.
  • Teater je lahko zelo drugačen od tega, kar si človek pod tem pojmom predstavlja; Pogovor z Ladom Kraljem. V: Prišli so Pupilčki; 40 let Gledališča Pupilije Ferkeverk (ur. Aldo Milohnić in Ivo Svetina). Ljubljana: Maska, Slovenski gledališki muzej, 2009.
  • Ko prepoznaš podobo kot prevaro, zagledaš sebe; Intervju z Ivico Buljanom. Emzin 2009/1-2.
  • Mija Janžekovič: Oder 57 po moje sploh ni imel ideologa. To je bistvena napaka v današnjem razmišljanju o tem fenomenu. Dialogi 2010/9.
  • Draga Ahačič: Danes se k sreči vse bolj kaže, da se v svojih osnovnih strokovnih in načelnih stališčih nisem kaj dosti motila. Dialogi 2011/1-2.
  • Vinko Möderndorfer: Glej je vsekakor rešilo to, da je imel svoj prostor. Dialogi 2011/7-8.
  • Kar vztrajam v paralelnih svetovih, saj me kljub naporom nagovarjajo in veselijo. Detektor s Sašo Pavček. Dialogi 2011/9.
  • Alenka Pirjevec: Lutkin izraz je gib. Dialogi 2011/10.
  • Albert Ben Shloosh: Kdor ni nikoli igral na našem festivalu, ne more biti izraelski igralec. Emzin 2012/1-2.
  • Balbina Battelino Baranovič: Ozko usmerjeni in enostransko izobraženi ljudje niso v posebno korist, kultura in umetnost zahtevata široko oblikovanega človeka. Takih v tistem času ni bilo veliko. Dialogi 2012/3-4.
  • Damir Zlatar-Frey: Prostore nam je odpirala kvaliteta, ki so jo prepoznali v našem delu. Dialogi 2013/1-2.
  • Alenka Suhadolnik: Vloga diplomata je v resnici zelo filigransko prevajalsko delo. Dialogi 2016/1-2.
  • Petra Veber: Delam za idejo, ne morem si pomagati, po drugi strani pa je tudi svet lepši, ko delaš za ideje. Dialogi 2017/3-4.
  • Pogovori s sodobniki: Primož Jesenko z Borisom Cavazzo. Sodobnost. 2021/4.
  • Mateja Koležnik: Slovenski gledališki ustvarjalci, ki stopimo na tuj parket, takoj igramo v visoki ligi zato, ker je bil parket, na katerem smo igrali doma, tako kvaliteten. Dialogi 2021/11-12.

Uredništvo

  • Svobodne roke: Antologija teoretske misli o slovenskem gledališču (1899–1979) (Maska in AGRFT, 2012). Souredništvo z Blažem Lukanom.
  • Jernej Novak: Slovensko gledališče osemdesetih let dvajsetega stoletja: kritike 1979/80-1989/90 (zbirka Dokumenti, SLOGI, 2018). Urednik.
  • Vesna Jurca Tadel: Zakaj že?; Uprizoritve slovenskih dramskih besedil in dramatizacij (1999/2000–2012/2013). (Dokumenti, SLOGI, 2020). Urednik.
  • Igralka s svinčnikom; Izbrani dnevniki Alje Tkačev 1962–1991; (Mladinska knjiga in SLOGI, 2021). Souredništvo in avtorstvo spremne besede.

Izbor strokovnih člankov/objav

  • Granitni avtopoet Ivo Svetina. V: Postmoderna in sodobna slovenska dramatika. Zbornik dramaturških razprav, Ljubljana: AGRFT, dramaturški oddelek, 1997
  • Izgubljeni v deželi besedne žonglerke: ali Gertrude Stein grize? Maska 1999/5-6
  • Vzgibi komičnosti v predstavah Vita Tauferja. V: Slovensko gledališče in slovenska dramatika v drugi polovici 20. stoletja. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, Dokumenti 38. 78 (2002)
  • Kaj storiti z besedo? (Gledališče Tomija Janežiča). Maska 2002/3-4
  • Po padcu (Zorko Simčič: Prepad kliče prepad: dve drami). Literatura 2003/141
  • Nova teatrološka biblija, trapanje ali nekaj vmes? (O polemikah ob Postdramskem gledališču Hans-Thiesa Lehmanna). Dialogi 2004/9-10
  • Kako opozoriti na lastno aktualnost?: o fenomenu zamejskega gledališča in brezbrižnosti slovenske matice; Teater Trotamora. Dialogi 2005/1-2
  • Slavko Jan kot člen kontinuitete. V: Slavko Jan (1904-1987); simpozij ob stoletnici rojstva (ur. Ivo Svetina). Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, Dokumenti 41. 81 (2005)
  • Markiranje estetskega razpotja (Tomaž Toporišič: Med zapeljevanjem in sumničavostjo). Delo, Književni listi, 10. 8. 2005.
  • Narration in a Society of Multiple Truths. V: No beauty for me there where human life is rare; On Jan Lauwers' Theatre Work with Needcompany (ured. Frederik Le Roy). Ghent: Academia Press, International Theatre & Film Books, 2007. – [Studies in Performing Arts and Film, nr. 6]
  • Samorastniški potenciali; Ustvarjanje zunaj slovenskih gledaliških ustanov. Delo, 8. 3. 2007
  • Tauferjev gledališki eksperiment kot odvzemanje pristojnosti jeziku. V: Ali je prihodnost že prišla?: petdeset let Slovenskega mladinskega gledališča; Ljubljana: Slovensko mladinsko gledališče, 2007
  • Formiranje politike pogleda (O načinu organiziranja misli). Maska 2007/109-110
  • Vsak zase in za svoje; Uvodnik. Dialogi 2007/7-8. https://www.eurozine.com/each-one-for-himself-and-his-own-2/
  • V razkoraku z gibanjem časa; O režijski poetiki Mareta Bulca. Maska 2007/103-104
  • »Če bi prišla ljubezen.« (Preživeti življenje.); Spremna beseda. V: Sarah Kane: Skomine, Ljubljana: Zavod Emanat, 2008. – [Zbirka Prehodi; XS, št. 2]
  • Potohodec kot ritualni fragment gledališke neoavantgarde na Slovenskem; Uprizarjanje vizualnega, uprizarjanje življenja: umetnostne prakse od 60. do 80. v Sloveniji; Maska 2009/123-124
  • Po poldrugem letu: Glej-v-procesu; Gledališki list Gleja, 2009/3
  • The Edge in the Centre (Theatre Experimentation in the Knight's Hall in the Križanke Complex 1955-1972). V: Occupying Spaces: Experimental Theatre in Central Europe 1950-2010 (ur. Ivo Svetina). Ljubljana: National Theatre Museum of Slovenia, 2010
  • Glej, sedemdeseta. V: Glej, 40 let (ur. Ana Perne), Ljubljana: Gledališče Glej, Slovenski gledališki muzej, 2011
  • Critic as an Object. Portraits of a (European) 'Critic'. Writers on the move. TEAM Network in the framework of S.P.A.C.E. (Supporting Performing Arts Circulation in Europe), 2011
  • Eksperiment kot prostorski odmik; Ob 90-letnici Balbine Battelino Baranovič; Delo, 2. 11. 2011
  • Shakespearov imaginarij na odru zgodovine; Shakespeare: Staging the world; British Museum London, 2012. Dialogi. 2012/10
  • The Live Digitizing of the Actor, refleksija predstave Mandićstroj (prod. Via negativa, SNG Drama Ljubljana). V: Critical Stages, 2013 https://www.critical-stages.org/7/the-live-digitizing-of-the-actor/
  • Redatelj koji vlada scenom: Branko Gavella i modernizacija slovenskog kazališta. V: Dani Hvarskoga kazališta: građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu; 39, Gavella – riječ i prostor (Zagreb; Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti: Književni krug, 2013)
  • Ujeti pravi hip za poimenovanje: kaj se je zgodilo z besedo "eksperiment" in kaj s pojmom "eksperimentalno"? Dialogi. 2014/1-2
  • Zvočno bogastvo s poanto (Slovenski gledališki inštitut in zbiranje zvočnega gradiva). (V: Vse to je ena sama ljubezen: ob sedemdesetletnici Radijskega odra; Trst: Mladika, 2017)
  • Balbinino "gledališče v krogu": in memoriam Balbina Battelino Baranovič (1921-2015). Maska. 2016/2017, št. 181/182
  • Ozek prehod do drugosti; Spremna beseda (V: Vesna Furlanič Valentinčič: Sama pred obličjem smrti, Koper: Zrakogled, 2017)
  • Še sem tu (Kaj ostaja eksperimentalno?); Vlado Repnik 2015–2018. Dialogi. 2018/11-12
  • Dušan Moravec. V: Biografski zbornik pokojnih članov: Slovenska akademija znanosti in umetnosti ob osemdesetletnici: 1938-2018; Ljubljana: SAZU, 2018
  • O nekaterih ključnih dogodkih in ustvarjalcih mariborske Drame v prvi polovici stoletja (1919–1967) (V: Sto let Slovenskega narodnega gledališča v Mariboru: drama, opera, balet: [1919–2019], Maribor: Slovensko narodno gledališče: Umetniški kabinet Primož Premzl, 2019)
  • Jernej Lorenci. V: Osebnosti slovenskega gledališča: izzivalci meja (ur. Mateja Ratej). Ljubljana: ZRC SAZU, Založba ZRC, 2019
  • Teden slovenske drame in sodobni gledališki pristop (1971-1980) V: Dogodek je tu, dogodek imate v mestu!: Teden slovenske drame – 50 let: jubilejni katalog. Kranj: Prešernovo gledališče, 2020.
  • Zadržana energija silne igralske intuicije. V: Marinka Štern: Borštnikov prstan. Maribor: Festival Borštnikovo srečanje, Slovensko narodno gledališče, 2020. Borštnikov prstan, knj. 3
  • Hibernation works for bears but not for theatre (The notion of community among the institution and experimental theatre groups in Slovenia in years 1955-1967). Amfiteater 2021, št. 2

Nagrade

  • 2016 Priznanje Vladimirja Kralja za kritiške in teatrološke dosežke v zadnjih dveh letih za strokovno monografijo Rob v središču: izbrana poglavja o eksperimentalnem gledališču v Sloveniji 1955–1967, Pdf.gif Obrazložitev Info.png
  • 1997 akademijska Prešernova nagrada za prispevke v Ž.R.I., zborniku dramaturških razprav o igri Ljudožerci Gregorja Strniše, AGRFT-dramaturški oddelek

Zunanje povezave